Sepulkrální skulptura jagellonského období v Čechách
11
%
248 Kč 280 Kč
Sleva až 70% u třetiny knih
První publikace mapující sepulkrální skulptury z
období vlády jagellonské dynastie, jež je bezpochyby jedním
vrcholných období dějin českého umění, přispívá k ucelení představy
o výtvarné kultuře tohoto období výzkumem specifické sochařské
sféry z pohledu uměleckohistorického a epigrafického. Na příkladu
relativně malé exkluzivní skupiny památek zkoumá, do jaké míry se
význam té doby promítá i do dochovaného nápisového fondu. Závažnost
a zajímavost takto postavené otázky navíc akcentuje fakt, že druhá
polovina 15. století a první polovina století šestnáctého je ze
středoevropského a pochopitelně i českého epigrafického pohledu
obdobím v mnohém přelomovým.
I když se konvolut studovaných děl dochoval jen v torzálním
stavu, jsou jednotlivé práce svědectvím o sociálním postavení
objednavatele, jeho náboženském zakotvení, kulturní úrovni i
výtvarném cítění a také o jazykovém úzu zkoumané historické
periody. Do textu, který obsahuje studii uměleckohistorickou,
epigrafickou a podrobný katalog děl, jsou zahrnuty též sepulkrální
skulptury, které dobou svého vzniku historický rámec jagellonské
dynastie (1471-1526) přesahují. Tato okolnost je dána také tím, že
kontinuita produkce některých konzervativních sochařských dílen a
jejich typů funerálních monumentů překračovala vymezené období.
Směřování nové doby pak signalizuje tumba Vojtěcha z Pernštejna,
spojující tradiční výtvarné pojetí s formálně vytříbeným
italizujícím portrétem. Každé z 25 katalogových hesel je provázeno
čtyřmi vyobrazeními.
První publikace mapující sepulkrální skulptury z
období vlády jagellonské dynastie, jež je bezpochyby jedním
vrcholných období dějin českého umění, přispívá k ucelení představy
o výtvarné kultuře tohoto období výzkumem specifické sochařské
sféry z pohledu uměleckohistorického a epigrafického. Na příkladu
relativně malé exkluzivní skupiny památek zkoumá, do jaké míry se
význam té doby promítá i do dochovaného nápisového fondu. Závažnost
a zajímavost takto postavené otázky navíc akcentuje fakt, že druhá
polovina 15. století a první polovina století šestnáctého je ze
středoevropského a pochopitelně i českého epigrafického pohledu
obdobím v mnohém přelomovým.
I když se konvolut studovaných děl dochoval jen v torzálním
stavu, jsou jednotlivé práce svědectvím o sociálním postavení
objednavatele, jeho náboženském zakotvení, kulturní úrovni i
výtvarném cítění a také o jazykovém úzu zkoumané historické
periody. Do textu, který obsahuje studii uměleckohistorickou,
epigrafickou a podrobný katalog děl, jsou zahrnuty též sepulkrální
skulptury, které dobou svého vzniku historický rámec jagellonské
dynastie (1471-1526) přesahují. Tato okolnost je dána také tím, že
kontinuita produkce některých konzervativních sochařských dílen a
jejich typů funerálních monumentů překračovala vymezené období.
Směřování nové doby pak signalizuje tumba Vojtěcha z Pernštejna,
spojující tradiční výtvarné pojetí s formálně vytříbeným
italizujícím portrétem. Každé z 25 katalogových hesel je provázeno
čtyřmi vyobrazeními.
První publikace mapující sepulkrální skulptury z
období vlády jagellonské dynastie, jež je bezpochyby jedním
vrcholných období dějin českého umění, přispívá k ucelení představy
o výtvarné kultuře tohoto období výzkumem specifické sochařské
sféry z pohledu uměleckohistorického a epigrafického. Na příkladu
relativně malé exkluzivní skupiny památek zkoumá, do jaké míry se
význam té doby promítá i do dochovaného nápisového fondu. Závažnost
a zajímavost takto postavené otázky navíc akcentuje fakt, že druhá
polovina 15. století a první polovina století šestnáctého je ze
středoevropského a pochopitelně i českého epigrafického pohledu
obdobím v mnohém přelomovým.
I když se konvolut studovaných děl dochoval jen v torzálním
stavu, jsou jednotlivé práce svědectvím o sociálním postavení
objednavatele, jeho náboženském zakotvení, kulturní úrovni i
výtvarném cítění a také o jazykovém úzu zkoumané historické
periody. Do textu, který obsahuje studii uměleckohistorickou,
epigrafickou a podrobný katalog děl, jsou zahrnuty též sepulkrální
skulptury, které dobou svého vzniku historický rámec jagellonské
dynastie (1471-1526) přesahují. Tato okolnost je dána také tím, že
kontinuita produkce některých konzervativních sochařských dílen a
jejich typů funerálních monumentů překračovala vymezené období.
Směřování nové doby pak signalizuje tumba Vojtěcha z Pernštejna,
spojující tradiční výtvarné pojetí s formálně vytříbeným
italizujícím portrétem. Každé z 25 katalogových hesel je provázeno
čtyřmi vyobrazeními.
Autor: | Jan Chlíbec |
Nakladatel: | Ústav dějin umění Akademie věd ČR |
ISBN: | 978-80-86890-34-0 |
Rok vydání: | 2011 |
Jazyk : | Čeština |
Druh: | 1 x kniha |
Počet stran: | 310 |
Zařazení: | monografie • Čechy (Česko) • 15.-16. stol. • katalogy • české sochařství • 1471-1526 • náhrobky • nápisy • gotické sochařství • sepulkrální památky |