Popis jednoho zápisu
11
%
349 Kč 390 Kč
Sleva až 70% u třetiny knih
Dvě společně vydávané monografie pojí dílo jedné z
ikon francouzského strukturalismu Rolanda Barthese. Jak již jejich
názvy napovídají (Zotročený mýtus, Od ideologii k fantasmatu),
každý z autorů je pojednává z jiného hlediska: teorie ideologie a
psychoanalýza slouží jako komplementární hledisko k dekompozici
moderních mýtů a strukturalismu (jako i opačně). Rozmanité dílo
Rolanda Barthese je ale také možné vyznačit setrvalým zaměřením k
psaní, zápisu, rukopisu. Toto ústřední téma je také vyznačeno v
aluzivním názvu kompletu (Popis jednoho zápisu). Tento název může
budit dojem (patrně pouze na první pohled) drobného přeřeknutí
(škobrtnutí v promluvě). Avšak i tento rys je nedílnou součástí
emfatického gesta psaní.
J. Češka: Zotročený mýtus: Roland Barthes Rozporný název
monografie Zotročený mýtus ohlašuje dvojznačnost Barthesových
analýz. Na dekompozici Barthesova pojetí novodobých mýtů lze
kupříkladu ilustrovat, nakolik je tento projekt do značné míry
autoreferenční. Autor v něm navíc využívá rétorických postupů, jež
však zároveň kritizuje. V případě jeho mytologií se tedy nejedná o
analytický text, nýbrž o beletrizující esej - a to svojí
iluzivností a performativností. Proto lze také Barthese považovat
spíše za pisatele esejí nežli za analytického myslitele. Můžeme
tedy vyslovit pochybnost nad jeho řazením mezi strukturalisty.
Nemalá část monografie byla věnována polemice s Barthesovým pojetím
četby. Neběží totiž v Barthesem proklamované svobodě a
svrchovanosti četby o rétorický tah, kterým si čtenáře ochočuje,
aby jej nepozorovaně obsadil vlastním psaním?
J. Fulka: Roland Barthes - od ideologie k fantasmatu Tato
studie se zaměřuje na Barthesovy texty z tzv. "středního období"
(S/Z, Sade, Fourier, Loyola, Potěšení z textu, Roland Barthes par
Roland Barthes), a to se zřetelem ke dvěma pojmům, které v nich -
více nebo méně explicitně - hrají ústřední roli: k pojmům ideologie
a fantasmatu. Jestliže jedním z ústředních motivů četby Balzakovy
povídky Sarrasine, jak je předvedena v S/Z, je demaskování určitého
typu ideologie, která je u Barthesa počínaje jeho ranými pracemi
konstantně spojována s tzv. realistickou literaturou, v pozdějších
dílech se Barthes stále více uchyluje ke specifické teorii
fantasmatu a čtenářovy psychiky, díky nimž podle něho je - třebaže
zpravidla nepřímo - možné z literární ideologie uniknout. Tato
práce se snaží tento Barthesův teoretický itinerář co
nejpřehledněji shrnout, upozornit na některé jeho sporné body, ale
také ilustrovat barthesovské teze s pomocí literárních příkladů
jiné než barthesovské provenience.
Dvě společně vydávané monografie pojí dílo jedné z
ikon francouzského strukturalismu Rolanda Barthese. Jak již jejich
názvy napovídají (Zotročený mýtus, Od ideologii k fantasmatu),
každý z autorů je pojednává z jiného hlediska: teorie ideologie a
psychoanalýza slouží jako komplementární hledisko k dekompozici
moderních mýtů a strukturalismu (jako i opačně). Rozmanité dílo
Rolanda Barthese je ale také možné vyznačit setrvalým zaměřením k
psaní, zápisu, rukopisu. Toto ústřední téma je také vyznačeno v
aluzivním názvu kompletu (Popis jednoho zápisu). Tento název může
budit dojem (patrně pouze na první pohled) drobného přeřeknutí
(škobrtnutí v promluvě). Avšak i tento rys je nedílnou součástí
emfatického gesta psaní.
J. Češka: Zotročený mýtus: Roland Barthes Rozporný název
monografie Zotročený mýtus ohlašuje dvojznačnost Barthesových
analýz. Na dekompozici Barthesova pojetí novodobých mýtů lze
kupříkladu ilustrovat, nakolik je tento projekt do značné míry
autoreferenční. Autor v něm navíc využívá rétorických postupů, jež
však zároveň kritizuje. V případě jeho mytologií se tedy nejedná o
analytický text, nýbrž o beletrizující esej - a to svojí
iluzivností a performativností. Proto lze také Barthese považovat
spíše za pisatele esejí nežli za analytického myslitele. Můžeme
tedy vyslovit pochybnost nad jeho řazením mezi strukturalisty.
Nemalá část monografie byla věnována polemice s Barthesovým pojetím
četby. Neběží totiž v Barthesem proklamované svobodě a
svrchovanosti četby o rétorický tah, kterým si čtenáře ochočuje,
aby jej nepozorovaně obsadil vlastním psaním?
J. Fulka: Roland Barthes - od ideologie k fantasmatu Tato
studie se zaměřuje na Barthesovy texty z tzv. "středního období"
(S/Z, Sade, Fourier, Loyola, Potěšení z textu, Roland Barthes par
Roland Barthes), a to se zřetelem ke dvěma pojmům, které v nich -
více nebo méně explicitně - hrají ústřední roli: k pojmům ideologie
a fantasmatu. Jestliže jedním z ústředních motivů četby Balzakovy
povídky Sarrasine, jak je předvedena v S/Z, je demaskování určitého
typu ideologie, která je u Barthesa počínaje jeho ranými pracemi
konstantně spojována s tzv. realistickou literaturou, v pozdějších
dílech se Barthes stále více uchyluje ke specifické teorii
fantasmatu a čtenářovy psychiky, díky nimž podle něho je - třebaže
zpravidla nepřímo - možné z literární ideologie uniknout. Tato
práce se snaží tento Barthesův teoretický itinerář co
nejpřehledněji shrnout, upozornit na některé jeho sporné body, ale
také ilustrovat barthesovské teze s pomocí literárních příkladů
jiné než barthesovské provenience.
Dvě společně vydávané monografie pojí dílo jedné z
ikon francouzského strukturalismu Rolanda Barthese. Jak již jejich
názvy napovídají (Zotročený mýtus, Od ideologii k fantasmatu),
každý z autorů je pojednává z jiného hlediska: teorie ideologie a
psychoanalýza slouží jako komplementární hledisko k dekompozici
moderních mýtů a strukturalismu (jako i opačně). Rozmanité dílo
Rolanda Barthese je ale také možné vyznačit setrvalým zaměřením k
psaní, zápisu, rukopisu. Toto ústřední téma je také vyznačeno v
aluzivním názvu kompletu (Popis jednoho zápisu). Tento název může
budit dojem (patrně pouze na první pohled) drobného přeřeknutí
(škobrtnutí v promluvě). Avšak i tento rys je nedílnou součástí
emfatického gesta psaní.
J. Češka: Zotročený mýtus: Roland Barthes Rozporný název
monografie Zotročený mýtus ohlašuje dvojznačnost Barthesových
analýz. Na dekompozici Barthesova pojetí novodobých mýtů lze
kupříkladu ilustrovat, nakolik je tento projekt do značné míry
autoreferenční. Autor v něm navíc využívá rétorických postupů, jež
však zároveň kritizuje. V případě jeho mytologií se tedy nejedná o
analytický text, nýbrž o beletrizující esej - a to svojí
iluzivností a performativností. Proto lze také Barthese považovat
spíše za pisatele esejí nežli za analytického myslitele. Můžeme
tedy vyslovit pochybnost nad jeho řazením mezi strukturalisty.
Nemalá část monografie byla věnována polemice s Barthesovým pojetím
četby. Neběží totiž v Barthesem proklamované svobodě a
svrchovanosti četby o rétorický tah, kterým si čtenáře ochočuje,
aby jej nepozorovaně obsadil vlastním psaním?
J. Fulka: Roland Barthes - od ideologie k fantasmatu Tato
studie se zaměřuje na Barthesovy texty z tzv. "středního období"
(S/Z, Sade, Fourier, Loyola, Potěšení z textu, Roland Barthes par
Roland Barthes), a to se zřetelem ke dvěma pojmům, které v nich -
více nebo méně explicitně - hrají ústřední roli: k pojmům ideologie
a fantasmatu. Jestliže jedním z ústředních motivů četby Balzakovy
povídky Sarrasine, jak je předvedena v S/Z, je demaskování určitého
typu ideologie, která je u Barthesa počínaje jeho ranými pracemi
konstantně spojována s tzv. realistickou literaturou, v pozdějších
dílech se Barthes stále více uchyluje ke specifické teorii
fantasmatu a čtenářovy psychiky, díky nimž podle něho je - třebaže
zpravidla nepřímo - možné z literární ideologie uniknout. Tato
práce se snaží tento Barthesův teoretický itinerář co
nejpřehledněji shrnout, upozornit na některé jeho sporné body, ale
také ilustrovat barthesovské teze s pomocí literárních příkladů
jiné než barthesovské provenience.
Dvě společně vydávané monografie pojí dílo jedné z
ikon francouzského strukturalismu Rolanda Barthese. Jak již jejich
názvy napovídají (Zotročený mýtus, Od ideologii k fantasmatu),
každý z autorů je pojednává z jiného hlediska: teorie ideologie a
psychoanalýza slouží jako komplementární hledisko k dekompozici
moderních mýtů a strukturalismu (jako i opačně). Rozmanité dílo
Rolanda Barthese je ale také možné vyznačit setrvalým zaměřením k
psaní, zápisu, rukopisu. Toto ústřední téma je také vyznačeno v
aluzivním názvu kompletu (Popis jednoho zápisu). Tento název může
budit dojem (patrně pouze na první pohled) drobného přeřeknutí
(škobrtnutí v promluvě). Avšak i tento rys je nedílnou součástí
emfatického gesta psaní.
J. Češka: Zotročený mýtus: Roland Barthes Rozporný název
monografie Zotročený mýtus ohlašuje dvojznačnost Barthesových
analýz. Na dekompozici Barthesova pojetí novodobých mýtů lze
kupříkladu ilustrovat, nakolik je tento projekt do značné míry
autoreferenční. Autor v něm navíc využívá rétorických postupů, jež
však zároveň kritizuje. V případě jeho mytologií se tedy nejedná o
analytický text, nýbrž o beletrizující esej - a to svojí
iluzivností a performativností. Proto lze také Barthese považovat
spíše za pisatele esejí nežli za analytického myslitele. Můžeme
tedy vyslovit pochybnost nad jeho řazením mezi strukturalisty.
Nemalá část monografie byla věnována polemice s Barthesovým pojetím
četby. Neběží totiž v Barthesem proklamované svobodě a
svrchovanosti četby o rétorický tah, kterým si čtenáře ochočuje,
aby jej nepozorovaně obsadil vlastním psaním?
J. Fulka: Roland Barthes - od ideologie k fantasmatu Tato
studie se zaměřuje na Barthesovy texty z tzv. "středního období"
(S/Z, Sade, Fourier, Loyola, Potěšení z textu, Roland Barthes par
Roland Barthes), a to se zřetelem ke dvěma pojmům, které v nich -
více nebo méně explicitně - hrají ústřední roli: k pojmům ideologie
a fantasmatu. Jestliže jedním z ústředních motivů četby Balzakovy
povídky Sarrasine, jak je předvedena v S/Z, je demaskování určitého
typu ideologie, která je u Barthesa počínaje jeho ranými pracemi
konstantně spojována s tzv. realistickou literaturou, v pozdějších
dílech se Barthes stále více uchyluje ke specifické teorii
fantasmatu a čtenářovy psychiky, díky nimž podle něho je - třebaže
zpravidla nepřímo - možné z literární ideologie uniknout. Tato
práce se snaží tento Barthesův teoretický itinerář co
nejpřehledněji shrnout, upozornit na některé jeho sporné body, ale
také ilustrovat barthesovské teze s pomocí literárních příkladů
jiné než barthesovské provenience.
Dvě společně vydávané monografie pojí dílo jedné z
ikon francouzského strukturalismu Rolanda Barthese. Jak již jejich
názvy napovídají (Zotročený mýtus, Od ideologii k fantasmatu),
každý z autorů je pojednává z jiného hlediska: teorie ideologie a
psychoanalýza slouží jako komplementární hledisko k dekompozici
moderních mýtů a strukturalismu (jako i opačně). Rozmanité dílo
Rolanda Barthese je ale také možné vyznačit setrvalým zaměřením k
psaní, zápisu, rukopisu. Toto ústřední téma je také vyznačeno v
aluzivním názvu kompletu (Popis jednoho zápisu). Tento název může
budit dojem (patrně pouze na první pohled) drobného přeřeknutí
(škobrtnutí v promluvě). Avšak i tento rys je nedílnou součástí
emfatického gesta psaní.
J. Češka: Zotročený mýtus: Roland Barthes Rozporný název
monografie Zotročený mýtus ohlašuje dvojznačnost Barthesových
analýz. Na dekompozici Barthesova pojetí novodobých mýtů lze
kupříkladu ilustrovat, nakolik je tento projekt do značné míry
autoreferenční. Autor v něm navíc využívá rétorických postupů, jež
však zároveň kritizuje. V případě jeho mytologií se tedy nejedná o
analytický text, nýbrž o beletrizující esej - a to svojí
iluzivností a performativností. Proto lze také Barthese považovat
spíše za pisatele esejí nežli za analytického myslitele. Můžeme
tedy vyslovit pochybnost nad jeho řazením mezi strukturalisty.
Nemalá část monografie byla věnována polemice s Barthesovým pojetím
četby. Neběží totiž v Barthesem proklamované svobodě a
svrchovanosti četby o rétorický tah, kterým si čtenáře ochočuje,
aby jej nepozorovaně obsadil vlastním psaním?
J. Fulka: Roland Barthes - od ideologie k fantasmatu Tato
studie se zaměřuje na Barthesovy texty z tzv. "středního období"
(S/Z, Sade, Fourier, Loyola, Potěšení z textu, Roland Barthes par
Roland Barthes), a to se zřetelem ke dvěma pojmům, které v nich -
více nebo méně explicitně - hrají ústřední roli: k pojmům ideologie
a fantasmatu. Jestliže jedním z ústředních motivů četby Balzakovy
povídky Sarrasine, jak je předvedena v S/Z, je demaskování určitého
typu ideologie, která je u Barthesa počínaje jeho ranými pracemi
konstantně spojována s tzv. realistickou literaturou, v pozdějších
dílech se Barthes stále více uchyluje ke specifické teorii
fantasmatu a čtenářovy psychiky, díky nimž podle něho je - třebaže
zpravidla nepřímo - možné z literární ideologie uniknout. Tato
práce se snaží tento Barthesův teoretický itinerář co
nejpřehledněji shrnout, upozornit na některé jeho sporné body, ale
také ilustrovat barthesovské teze s pomocí literárních příkladů
jiné než barthesovské provenience.
Rok vydání: | 2010 |
Jazyk : | Čeština |
Druh: | 2 x kniha |
Vazba: | brožovaná |
Počet stran: | 416 |
Zařazení: | monografie • sémiotika • literární věda • strukturní sémantika • naratologie |
Mohlo by se vám také líbit..
-
Slovník cizích slov
Lumír Klimeš
-
Lexikon teorie literatury a kultury
Ansgar Nünning
-
Čeština - řeč a jazyk
Marie a kol. Čechová
-
Slovník českých spisovatelů
Samuel Titěra; Václav Vaněk; Věra Menclová
-
Čeština
Sobotíková Martina
-
Tajemství slov
Vlastimil Styblík
-
Čeština na dlani
Alois Bauer
-
Slovník spisovatelů
Martin Procházka; Zdeněk Stříbrný
-
Ivan Vyskočil a jeho neliteratura
Pavel Janoušek
-
Japonská literatura 712-1868
Švarcová Zdenka
-
Slovník vietnamské literatury
-
Ruský formalismus
P. Steiner
-
Jarní romance
Jaroslav Vrchlický; Martin Wels
-
Mapa české gramatiky INFOA
Stanislav Soják
-
Slovník české frazeologie a idiomatiky 4
František Čermák
-
Slovník severských spisovatelů
Dagmar Hartlová