Popis jednoho zápisu
11
%
347 Kč 390 Kč
Sleva až 70% u třetiny knih
Dvě společně vydávané monografie pojí dílo jedné z
ikon francouzského strukturalismu Rolanda Barthese. Jak již jejich
názvy napovídají (Zotročený mýtus, Od ideologii k fantasmatu),
každý z autorů je pojednává z jiného hlediska: teorie ideologie a
psychoanalýza slouží jako komplementární hledisko k dekompozici
moderních mýtů a strukturalismu (jako i opačně). Rozmanité dílo
Rolanda Barthese je ale také možné vyznačit setrvalým zaměřením k
psaní, zápisu, rukopisu. Toto ústřední téma je také vyznačeno v
aluzivním názvu kompletu (Popis jednoho zápisu). Tento název může
budit dojem (patrně pouze na první pohled) drobného přeřeknutí
(škobrtnutí v promluvě). Avšak i tento rys je nedílnou součástí
emfatického gesta psaní.
J. Češka: Zotročený mýtus: Roland Barthes Rozporný název
monografie Zotročený mýtus ohlašuje dvojznačnost Barthesových
analýz. Na dekompozici Barthesova pojetí novodobých mýtů lze
kupříkladu ilustrovat, nakolik je tento projekt do značné míry
autoreferenční. Autor v něm navíc využívá rétorických postupů, jež
však zároveň kritizuje. V případě jeho mytologií se tedy nejedná o
analytický text, nýbrž o beletrizující esej - a to svojí
iluzivností a performativností. Proto lze také Barthese považovat
spíše za pisatele esejí nežli za analytického myslitele. Můžeme
tedy vyslovit pochybnost nad jeho řazením mezi strukturalisty.
Nemalá část monografie byla věnována polemice s Barthesovým pojetím
četby. Neběží totiž v Barthesem proklamované svobodě a
svrchovanosti četby o rétorický tah, kterým si čtenáře ochočuje,
aby jej nepozorovaně obsadil vlastním psaním?
J. Fulka: Roland Barthes - od ideologie k fantasmatu Tato
studie se zaměřuje na Barthesovy texty z tzv. "středního období"
(S/Z, Sade, Fourier, Loyola, Potěšení z textu, Roland Barthes par
Roland Barthes), a to se zřetelem ke dvěma pojmům, které v nich -
více nebo méně explicitně - hrají ústřední roli: k pojmům ideologie
a fantasmatu. Jestliže jedním z ústředních motivů četby Balzakovy
povídky Sarrasine, jak je předvedena v S/Z, je demaskování určitého
typu ideologie, která je u Barthesa počínaje jeho ranými pracemi
konstantně spojována s tzv. realistickou literaturou, v pozdějších
dílech se Barthes stále více uchyluje ke specifické teorii
fantasmatu a čtenářovy psychiky, díky nimž podle něho je - třebaže
zpravidla nepřímo - možné z literární ideologie uniknout. Tato
práce se snaží tento Barthesův teoretický itinerář co
nejpřehledněji shrnout, upozornit na některé jeho sporné body, ale
také ilustrovat barthesovské teze s pomocí literárních příkladů
jiné než barthesovské provenience.
Dvě společně vydávané monografie pojí dílo jedné z
ikon francouzského strukturalismu Rolanda Barthese. Jak již jejich
názvy napovídají (Zotročený mýtus, Od ideologii k fantasmatu),
každý z autorů je pojednává z jiného hlediska: teorie ideologie a
psychoanalýza slouží jako komplementární hledisko k dekompozici
moderních mýtů a strukturalismu (jako i opačně). Rozmanité dílo
Rolanda Barthese je ale také možné vyznačit setrvalým zaměřením k
psaní, zápisu, rukopisu. Toto ústřední téma je také vyznačeno v
aluzivním názvu kompletu (Popis jednoho zápisu). Tento název může
budit dojem (patrně pouze na první pohled) drobného přeřeknutí
(škobrtnutí v promluvě). Avšak i tento rys je nedílnou součástí
emfatického gesta psaní.
J. Češka: Zotročený mýtus: Roland Barthes Rozporný název
monografie Zotročený mýtus ohlašuje dvojznačnost Barthesových
analýz. Na dekompozici Barthesova pojetí novodobých mýtů lze
kupříkladu ilustrovat, nakolik je tento projekt do značné míry
autoreferenční. Autor v něm navíc využívá rétorických postupů, jež
však zároveň kritizuje. V případě jeho mytologií se tedy nejedná o
analytický text, nýbrž o beletrizující esej - a to svojí
iluzivností a performativností. Proto lze také Barthese považovat
spíše za pisatele esejí nežli za analytického myslitele. Můžeme
tedy vyslovit pochybnost nad jeho řazením mezi strukturalisty.
Nemalá část monografie byla věnována polemice s Barthesovým pojetím
četby. Neběží totiž v Barthesem proklamované svobodě a
svrchovanosti četby o rétorický tah, kterým si čtenáře ochočuje,
aby jej nepozorovaně obsadil vlastním psaním?
J. Fulka: Roland Barthes - od ideologie k fantasmatu Tato
studie se zaměřuje na Barthesovy texty z tzv. "středního období"
(S/Z, Sade, Fourier, Loyola, Potěšení z textu, Roland Barthes par
Roland Barthes), a to se zřetelem ke dvěma pojmům, které v nich -
více nebo méně explicitně - hrají ústřední roli: k pojmům ideologie
a fantasmatu. Jestliže jedním z ústředních motivů četby Balzakovy
povídky Sarrasine, jak je předvedena v S/Z, je demaskování určitého
typu ideologie, která je u Barthesa počínaje jeho ranými pracemi
konstantně spojována s tzv. realistickou literaturou, v pozdějších
dílech se Barthes stále více uchyluje ke specifické teorii
fantasmatu a čtenářovy psychiky, díky nimž podle něho je - třebaže
zpravidla nepřímo - možné z literární ideologie uniknout. Tato
práce se snaží tento Barthesův teoretický itinerář co
nejpřehledněji shrnout, upozornit na některé jeho sporné body, ale
také ilustrovat barthesovské teze s pomocí literárních příkladů
jiné než barthesovské provenience.
Dvě společně vydávané monografie pojí dílo jedné z
ikon francouzského strukturalismu Rolanda Barthese. Jak již jejich
názvy napovídají (Zotročený mýtus, Od ideologii k fantasmatu),
každý z autorů je pojednává z jiného hlediska: teorie ideologie a
psychoanalýza slouží jako komplementární hledisko k dekompozici
moderních mýtů a strukturalismu (jako i opačně). Rozmanité dílo
Rolanda Barthese je ale také možné vyznačit setrvalým zaměřením k
psaní, zápisu, rukopisu. Toto ústřední téma je také vyznačeno v
aluzivním názvu kompletu (Popis jednoho zápisu). Tento název může
budit dojem (patrně pouze na první pohled) drobného přeřeknutí
(škobrtnutí v promluvě). Avšak i tento rys je nedílnou součástí
emfatického gesta psaní.
J. Češka: Zotročený mýtus: Roland Barthes Rozporný název
monografie Zotročený mýtus ohlašuje dvojznačnost Barthesových
analýz. Na dekompozici Barthesova pojetí novodobých mýtů lze
kupříkladu ilustrovat, nakolik je tento projekt do značné míry
autoreferenční. Autor v něm navíc využívá rétorických postupů, jež
však zároveň kritizuje. V případě jeho mytologií se tedy nejedná o
analytický text, nýbrž o beletrizující esej - a to svojí
iluzivností a performativností. Proto lze také Barthese považovat
spíše za pisatele esejí nežli za analytického myslitele. Můžeme
tedy vyslovit pochybnost nad jeho řazením mezi strukturalisty.
Nemalá část monografie byla věnována polemice s Barthesovým pojetím
četby. Neběží totiž v Barthesem proklamované svobodě a
svrchovanosti četby o rétorický tah, kterým si čtenáře ochočuje,
aby jej nepozorovaně obsadil vlastním psaním?
J. Fulka: Roland Barthes - od ideologie k fantasmatu Tato
studie se zaměřuje na Barthesovy texty z tzv. "středního období"
(S/Z, Sade, Fourier, Loyola, Potěšení z textu, Roland Barthes par
Roland Barthes), a to se zřetelem ke dvěma pojmům, které v nich -
více nebo méně explicitně - hrají ústřední roli: k pojmům ideologie
a fantasmatu. Jestliže jedním z ústředních motivů četby Balzakovy
povídky Sarrasine, jak je předvedena v S/Z, je demaskování určitého
typu ideologie, která je u Barthesa počínaje jeho ranými pracemi
konstantně spojována s tzv. realistickou literaturou, v pozdějších
dílech se Barthes stále více uchyluje ke specifické teorii
fantasmatu a čtenářovy psychiky, díky nimž podle něho je - třebaže
zpravidla nepřímo - možné z literární ideologie uniknout. Tato
práce se snaží tento Barthesův teoretický itinerář co
nejpřehledněji shrnout, upozornit na některé jeho sporné body, ale
také ilustrovat barthesovské teze s pomocí literárních příkladů
jiné než barthesovské provenience.
Dvě společně vydávané monografie pojí dílo jedné z
ikon francouzského strukturalismu Rolanda Barthese. Jak již jejich
názvy napovídají (Zotročený mýtus, Od ideologii k fantasmatu),
každý z autorů je pojednává z jiného hlediska: teorie ideologie a
psychoanalýza slouží jako komplementární hledisko k dekompozici
moderních mýtů a strukturalismu (jako i opačně). Rozmanité dílo
Rolanda Barthese je ale také možné vyznačit setrvalým zaměřením k
psaní, zápisu, rukopisu. Toto ústřední téma je také vyznačeno v
aluzivním názvu kompletu (Popis jednoho zápisu). Tento název může
budit dojem (patrně pouze na první pohled) drobného přeřeknutí
(škobrtnutí v promluvě). Avšak i tento rys je nedílnou součástí
emfatického gesta psaní.
J. Češka: Zotročený mýtus: Roland Barthes Rozporný název
monografie Zotročený mýtus ohlašuje dvojznačnost Barthesových
analýz. Na dekompozici Barthesova pojetí novodobých mýtů lze
kupříkladu ilustrovat, nakolik je tento projekt do značné míry
autoreferenční. Autor v něm navíc využívá rétorických postupů, jež
však zároveň kritizuje. V případě jeho mytologií se tedy nejedná o
analytický text, nýbrž o beletrizující esej - a to svojí
iluzivností a performativností. Proto lze také Barthese považovat
spíše za pisatele esejí nežli za analytického myslitele. Můžeme
tedy vyslovit pochybnost nad jeho řazením mezi strukturalisty.
Nemalá část monografie byla věnována polemice s Barthesovým pojetím
četby. Neběží totiž v Barthesem proklamované svobodě a
svrchovanosti četby o rétorický tah, kterým si čtenáře ochočuje,
aby jej nepozorovaně obsadil vlastním psaním?
J. Fulka: Roland Barthes - od ideologie k fantasmatu Tato
studie se zaměřuje na Barthesovy texty z tzv. "středního období"
(S/Z, Sade, Fourier, Loyola, Potěšení z textu, Roland Barthes par
Roland Barthes), a to se zřetelem ke dvěma pojmům, které v nich -
více nebo méně explicitně - hrají ústřední roli: k pojmům ideologie
a fantasmatu. Jestliže jedním z ústředních motivů četby Balzakovy
povídky Sarrasine, jak je předvedena v S/Z, je demaskování určitého
typu ideologie, která je u Barthesa počínaje jeho ranými pracemi
konstantně spojována s tzv. realistickou literaturou, v pozdějších
dílech se Barthes stále více uchyluje ke specifické teorii
fantasmatu a čtenářovy psychiky, díky nimž podle něho je - třebaže
zpravidla nepřímo - možné z literární ideologie uniknout. Tato
práce se snaží tento Barthesův teoretický itinerář co
nejpřehledněji shrnout, upozornit na některé jeho sporné body, ale
také ilustrovat barthesovské teze s pomocí literárních příkladů
jiné než barthesovské provenience.
Dvě společně vydávané monografie pojí dílo jedné z
ikon francouzského strukturalismu Rolanda Barthese. Jak již jejich
názvy napovídají (Zotročený mýtus, Od ideologii k fantasmatu),
každý z autorů je pojednává z jiného hlediska: teorie ideologie a
psychoanalýza slouží jako komplementární hledisko k dekompozici
moderních mýtů a strukturalismu (jako i opačně). Rozmanité dílo
Rolanda Barthese je ale také možné vyznačit setrvalým zaměřením k
psaní, zápisu, rukopisu. Toto ústřední téma je také vyznačeno v
aluzivním názvu kompletu (Popis jednoho zápisu). Tento název může
budit dojem (patrně pouze na první pohled) drobného přeřeknutí
(škobrtnutí v promluvě). Avšak i tento rys je nedílnou součástí
emfatického gesta psaní.
J. Češka: Zotročený mýtus: Roland Barthes Rozporný název
monografie Zotročený mýtus ohlašuje dvojznačnost Barthesových
analýz. Na dekompozici Barthesova pojetí novodobých mýtů lze
kupříkladu ilustrovat, nakolik je tento projekt do značné míry
autoreferenční. Autor v něm navíc využívá rétorických postupů, jež
však zároveň kritizuje. V případě jeho mytologií se tedy nejedná o
analytický text, nýbrž o beletrizující esej - a to svojí
iluzivností a performativností. Proto lze také Barthese považovat
spíše za pisatele esejí nežli za analytického myslitele. Můžeme
tedy vyslovit pochybnost nad jeho řazením mezi strukturalisty.
Nemalá část monografie byla věnována polemice s Barthesovým pojetím
četby. Neběží totiž v Barthesem proklamované svobodě a
svrchovanosti četby o rétorický tah, kterým si čtenáře ochočuje,
aby jej nepozorovaně obsadil vlastním psaním?
J. Fulka: Roland Barthes - od ideologie k fantasmatu Tato
studie se zaměřuje na Barthesovy texty z tzv. "středního období"
(S/Z, Sade, Fourier, Loyola, Potěšení z textu, Roland Barthes par
Roland Barthes), a to se zřetelem ke dvěma pojmům, které v nich -
více nebo méně explicitně - hrají ústřední roli: k pojmům ideologie
a fantasmatu. Jestliže jedním z ústředních motivů četby Balzakovy
povídky Sarrasine, jak je předvedena v S/Z, je demaskování určitého
typu ideologie, která je u Barthesa počínaje jeho ranými pracemi
konstantně spojována s tzv. realistickou literaturou, v pozdějších
dílech se Barthes stále více uchyluje ke specifické teorii
fantasmatu a čtenářovy psychiky, díky nimž podle něho je - třebaže
zpravidla nepřímo - možné z literární ideologie uniknout. Tato
práce se snaží tento Barthesův teoretický itinerář co
nejpřehledněji shrnout, upozornit na některé jeho sporné body, ale
také ilustrovat barthesovské teze s pomocí literárních příkladů
jiné než barthesovské provenience.
| Rok vydání: | 2010 |
| Jazyk : | Čeština |
| Druh: | 2 x kniha |
| Vazba: | brožovaná |
| Počet stran: | 416 |
| Zařazení: | monografie • sémiotika • literární věda • strukturní sémantika • naratologie |
Mohlo by se vám také líbit..
-
Řím - Turistický průvodce
Dunford Martin
-
Staré mapy naší země
Kučera Zdeněk
-
Amsterdam
neuveden
-
Provence a Azurové pobřeží
Walker, Neville; Ward, Greg
-
Černá Hora
Annalisa Rellieová; Rudolf Abraham
-
Politická mapa dnešního světa Zeměpis...
Vladimír Baar
-
Přes Altiplano na svatbu
Jiří Vacek
-
Evropa
Petr Kupka
-
National Geographic Map Europe Execut...
-
Freytag & Berndt Autoatlas Supera...
-
Marco Polo Citymap Shanghai
-
Freytag & Berndt Autokarte Schwed...
-
Chorvatské pobřeží - Jih
-
Freytag & Berndt Autokarte Veneti...
-
Marco Polo Citymap Bangkok
-
MARCO POLO Karte Bayern Süd. South B...
