Mezi Čechy, k pobožnému zpívání náchylnými
11
%
353 Kč 395 Kč
Sleva až 70% u třetiny knih
Kancionál český mnohostranně literárně činného jezuity Matěje Václava Šteyera (1630-1692) patří k nejobsáhlejším i nejvydávanějším bohemikálním kancionálům. Během let 1683-1764 byl vytištěn šestkrát a jeho užívání je doloženo minimálně do začátku 20. století. Obsahuje téměř 1000 českých písňových textů a více než 800 nápěvů, a to od raně středověké písně Hospodine, pomiluj ny až po písňovou tvorbu druhé poloviny 17. století.
Šteyerův zpěvník přitom nabízí zajímavé výpovědi o literárním životě doby svého vzniku i doby své recepce, o podílu hymnografie ve vernakulárním jazyce na utváření laické zbožnosti i konfesijní identity apod. Šteyerovu zjevnou snahu prezentovat shromážděný písňový fond jako doklad starobylé „pravověrné“ zbožnosti Čechů interpretujeme v širším kontextu, jako součást úsilí českých katolických intelektuálů prvních pobělohorských generací o katolickou podobu české kolektivní paměti.
Monografie tak vybízí ke studiu memoriální funkce hymnografie, ke studiu podílu českých kancionálů na konstituování konfesijní i národní identity a vůbec k reflexi vlastního vztahu k minulosti. Monografie se zabývá pouze písňovými texty Kancionálu českého, nabízí však i nejeden podnět pro hudební historii.
Kniha je zároveň pojata jako jedna z přípravných prací pro novou antologii české raně novověké duchovní písně, jež by nahradila dnes již zastaralé výbory.
Šteyerův zpěvník přitom nabízí zajímavé výpovědi o literárním životě doby svého vzniku i doby své recepce, o podílu hymnografie ve vernakulárním jazyce na utváření laické zbožnosti i konfesijní identity apod. Šteyerovu zjevnou snahu prezentovat shromážděný písňový fond jako doklad starobylé „pravověrné“ zbožnosti Čechů interpretujeme v širším kontextu, jako součást úsilí českých katolických intelektuálů prvních pobělohorských generací o katolickou podobu české kolektivní paměti.
Monografie tak vybízí ke studiu memoriální funkce hymnografie, ke studiu podílu českých kancionálů na konstituování konfesijní i národní identity a vůbec k reflexi vlastního vztahu k minulosti. Monografie se zabývá pouze písňovými texty Kancionálu českého, nabízí však i nejeden podnět pro hudební historii.
Kniha je zároveň pojata jako jedna z přípravných prací pro novou antologii české raně novověké duchovní písně, jež by nahradila dnes již zastaralé výbory.
Autor: | Marie Škarpová |
Nakladatel: | Filozofická fakulta UK v Praze |
ISBN: | 9788073085476 |
Rok vydání: | 2015 |
Jazyk : | Čeština |
Počet stran: | 556 |
Mohlo by se vám také líbit..
-
Hnewo Teyy
Nina Kopp
-
Básně a místa
Michal Špína
-
Počátky novodobých literatur a metamo...
Kolektiv Autorů
-
Město a hry
Martin Kovář
-
Na černé listině
Daniel Srch
-
Evropa!!?
Petr Hlaváček
-
Trans montes
Michaela Ottová
-
Kinematografie a stát v českých zemíc...
Ivan Klimeš
-
Analysis and Comparison of Forms and ...
Eva Doležalová
-
Máchovské interpretace
Michal Charypar
-
Náměstí Krasnoarmějců 2
Jakub Jareš
-
(art) without borders
Michaela Ottová
-
Britové v Porýní
Jaromír Soukup
-
Uplatnění absolventů oboru překladate...
Eva Novotná
-
Měnící se společnost?
-
Novými cestami
Jiří Henzler