Spor o přirozený svět
17
%
197 Kč 236 Kč
Expedice za 2 až 3 dny
Sleva až 70% u třetiny knih
V době nebývalého rozmachu přírodních věd, ve 20. a
30. letech XX. století, se ve filosofii paradoxně začalo mluvit o
„krizi věd“. Jako příznak této krize se jevila metodologická
propast mezi vědami o přírodě a vědami o člověku, a také stále
naléhavěji pociťovaná neschopnost vědy zodpovídat, či alespoň klást
si otázky týkající se smyslu věcí a lidského konání. E. Husserl
přichází ve svém pozdním díle s pojmem „Lebenswelt“ („svět života“
či „žitý svět“), který poukazuje na cestu, jak rozkol mezi světem
prožívaným a světem vědy překonat. Na Husserlovu expozici problému
navázal záhy Jan Patočka, který zavedl český termín „přirozený
svět“. Třebaže Husserlovy analýzy vědomí i Patočkův koncept
„přirozeného světa“ lidské existence měly prokázat, že nežijeme ve
dvou světech, nýbrž ve světě jednom, jehož je věda nedílnou
součástí, nadále stojíme před otázkou, jak patří lidský život do
obrazu světa, jejž nám věda předkládá, a jakým způsobem patří věda
do lidského života.
Autoři sdružení kolem Centra pro teoretická studia se k pojmu
přirozeného světa vracejí, rozvíjejí zkoumají jej z perspektivy
historické, filosofické i z hledisek jednotlivých vědních oborů a
kladou si otázku, zda a v jakém smyslu může být tento pojem i dnes
nástrojem kritické sebereflexe vědy.
V době nebývalého rozmachu přírodních věd, ve 20. a
30. letech XX. století, se ve filosofii paradoxně začalo mluvit o
„krizi věd“. Jako příznak této krize se jevila metodologická
propast mezi vědami o přírodě a vědami o člověku, a také stále
naléhavěji pociťovaná neschopnost vědy zodpovídat, či alespoň klást
si otázky týkající se smyslu věcí a lidského konání. E. Husserl
přichází ve svém pozdním díle s pojmem „Lebenswelt“ („svět života“
či „žitý svět“), který poukazuje na cestu, jak rozkol mezi světem
prožívaným a světem vědy překonat. Na Husserlovu expozici problému
navázal záhy Jan Patočka, který zavedl český termín „přirozený
svět“. Třebaže Husserlovy analýzy vědomí i Patočkův koncept
„přirozeného světa“ lidské existence měly prokázat, že nežijeme ve
dvou světech, nýbrž ve světě jednom, jehož je věda nedílnou
součástí, nadále stojíme před otázkou, jak patří lidský život do
obrazu světa, jejž nám věda předkládá, a jakým způsobem patří věda
do lidského života.
Autoři sdružení kolem Centra pro teoretická studia se k pojmu
přirozeného světa vracejí, rozvíjejí zkoumají jej z perspektivy
historické, filosofické i z hledisek jednotlivých vědních oborů a
kladou si otázku, zda a v jakém smyslu může být tento pojem i dnes
nástrojem kritické sebereflexe vědy.
Autor: | Bedřich Velický |
Nakladatel: | Filosofia |
ISBN: | 978-80-7007-317-9 |
Rok vydání: | 2010 |
Jazyk : | Čeština |
Druh: | 1 x kniha |
Vazba: | brožovaná |
Počet stran: | 336 |
Zařazení: | sborníky • studie • kolektivní monografie • filozofie a věda • svět (filozofie) |
Mohlo by se vám také líbit..
-
Kvantová mechanika II.
Bedřich Velický
-
Člověk a jeho svět
Jakub Marek
-
Masarykův realismus a filosofie pozit...
Jan Svoboda
-
Kapitoly z analytické filosofie
Jaroslav Peregrin
-
Přístupy k etice II.
Čapek, Jakub
-
Aristotelská nauka o potencích
David Peroutka
-
Obec a duše
Jakub Jirsa
-
Jaké to je, nebo o čem to je?
Tomáš Hříbek
-
From Social to Cyber Justice - Critic...
deOliveira, Nythamar
-
Konspirační teorie
Cassam, Quassim (University of Warwick)
-
Mezi mýty a minarety. Kmoníček, Mende...
Jan Rovenský
-
Centrum medievistických studií v Praz...
Robert Novotný
-
Univerzalismus v pluralitním světě - ...
Vlastimil Hála
-
Právo svobody - Nárys demokratické mr...
Axel Honneth
-
Numismatický sborník 31/2
Jiří Militký
-
Marxismus a filosofie
Karl Korch