Na černé listině
17
%
242 Kč 290 Kč
Expedice za 2 až 3 dny
Sleva až 70% u třetiny knih
Mezi lety 1947-1960 se v americkém filmovém průmyslu uplatňovala politika zakazující zaměstnávání členů či sympatizantů Komunistické strany Spojených států amerických. Tato praktika se označuje jako tzv. černá listina (blacklist).
K jejímu ustavení došlo na přelomu čtyřicátých a padesátých let na základě několika kol vyšetřování Výborem pro neamerickou činnost Sněmovny reprezentantů Spojených států amerických. Jedinci, kteří během výslechů odmítli spolupracovat, nebo byli v jejich rámci uvedeni jako tzv. rudí, se pro Hollywood stali díky dobové atmosféře nepohodlnými, a proto s nimi studioví bossové rozvázali pracovní kontrakty.
Černou listinu lze sice považovat za úzce zaměřenou problematiku, jejím prostřednictvím je ale možné sledovat řadu obecnějších jevů existujících ve Spojených státech. Předně jde o přístup federálních autorit k menšině otevřeně se hlásící k podpoře aktuálního nepřítele číslo jedna - Sovětského svazu. Dále blacklist nabízí vhled do fungování domácí kinematografie a jejích četných specifik vycházejících z tamějších kulturních stereotypů.
Sonda do světa rudých pak odhaluje paradoxy hollywoodského i amerického komunismu. A konečně rozkol ve zpětné interpretaci celé této kauzy, který se odvíjí od uznání oprávněnosti paradigmatu o čarodějnících a inkvizitorech, poměrně přesně reflektuje rozštěpení politicky aktivní veřejnosti do liberálního a konzervativního tábora, což platí také pro historiografii.
K jejímu ustavení došlo na přelomu čtyřicátých a padesátých let na základě několika kol vyšetřování Výborem pro neamerickou činnost Sněmovny reprezentantů Spojených států amerických. Jedinci, kteří během výslechů odmítli spolupracovat, nebo byli v jejich rámci uvedeni jako tzv. rudí, se pro Hollywood stali díky dobové atmosféře nepohodlnými, a proto s nimi studioví bossové rozvázali pracovní kontrakty.
Černou listinu lze sice považovat za úzce zaměřenou problematiku, jejím prostřednictvím je ale možné sledovat řadu obecnějších jevů existujících ve Spojených státech. Předně jde o přístup federálních autorit k menšině otevřeně se hlásící k podpoře aktuálního nepřítele číslo jedna - Sovětského svazu. Dále blacklist nabízí vhled do fungování domácí kinematografie a jejích četných specifik vycházejících z tamějších kulturních stereotypů.
Sonda do světa rudých pak odhaluje paradoxy hollywoodského i amerického komunismu. A konečně rozkol ve zpětné interpretaci celé této kauzy, který se odvíjí od uznání oprávněnosti paradigmatu o čarodějnících a inkvizitorech, poměrně přesně reflektuje rozštěpení politicky aktivní veřejnosti do liberálního a konzervativního tábora, což platí také pro historiografii.
Autor: | Daniel Srch |
Nakladatel: | Filozofická fakulta UK v Praze |
ISBN: | 9788073085407 |
Jazyk : | Čeština |
Vazba: | brožovaná |
Počet stran: | 296 |
Zařazení: | monografie • studená válka (1945-1989) • politická perzekuce • 1945-1989 • filmový průmysl • komunisté • antikomunismus |
Mohlo by se vám také líbit..
-
Pragmalingvistika a osvojování češtin...
Jaroslav Mašín
-
Sto let slovenistiky na Univerzitě Ka...
Andrej Šurla
-
Fonetická identifikace mluvčího
Radek Skarnitzl
-
Kontextové faktory ve vývoji gramatic...
Mirjam Fried
-
Německá inspirace v díle Gérarda de N...
Eva Blinková Pelánová
-
Trojí tvář Váchánu
Libor Dušek
-
Básně a místa
Michal Špína
-
Počátky novodobých literatur a metamo...
Kolektiv Autorů
-
Město a hry
Martin Kovář
-
Evropa!!?
Petr Hlaváček
-
Kinematografie a stát v českých zemíc...
Ivan Klimeš
-
Čtrnáct svatých pomocníků
Petr Hlaváček
-
Analysis and Comparison of Forms and ...
Eva Doležalová
-
Hnewo Teyy
Nina Kopp
-
Máchovské interpretace
Michal Charypar
-
Náměstí Krasnoarmějců 2
Jakub Jareš