Kabaret Eduarda Basse
16
%
101 Kč 120 Kč
Expedice za 2 až 3 dny
Sleva až 70% u třetiny knih
Těžiště knížky tvoří nové vydání Bassovy příručky Jak se dělá kabaret? (1917), která je ojedinělým příspěvkem k promýšlení tohoto umění ‘malých forem’ z pohledu a zkušeností aktivního kabaretiéra. Čtyřicetistránkový spisek, který členové Červené sedmy s nadsázkou nazývali ‘Korán’, doplňují také další Bassovy úvahy nad zákony ‘lehké múzy’. Do kabaretní praxe ‘Basse teoretika’ nahlédneme pak díky dvěma jeho kabaretním aktovkám, Opuštěné a Náhrdelníku.
„Ze starých útvarů nejoblíbenější druhy duševní zábavy jsou divadlo a varieté. Divadlo vždy cílí k jednostrannému dojmu celého večera, uchvátí po zdvižení opony diváka ať již tragicky, či šprýmovně a zesiluje tento první dojem, řešíc nadhozený problém do posledních důsledků. Nuže tato jednolitost, jednostrannost dojmů není vždy člověku vhod; touží občas po změně a pestrosti, po extremitách a protikladech. Z této touhy vyrůstá varieté, ale záhy vrací se v plochou virtuozitu vnější techniky, v hry svalů, lidské obratnosti i strojové všemohoucnosti, v efekty zdánlivých nemožností, a znovu odvrací se obecenstvo přesyceno tímto kultem mechanismu a hledá nový útvar, jenž by duchovně blížil se kvalitám divadla a přitom měl pestrost a zajímavost varieté.
Této snaze vychází vstříc kabaret a z toho hlediska jeví se nám kabaret co intimní, kulturní divadlo rozmanitostí, kterážto definice nejlépe shrnuje všechny ty různorodé složky, s nimiž si obecenstvo i odborníci u nás někdy nevěděli rady. Proto musí si teprve tvořiti u nás své podmínky, a je to útvar cizí – a proto nutno přelíti jeho formy, za hranicemi ustálené, do nového českého kadlubu, aby měl pro nás skutečně význam a hodnotu.“ (Eduard Bass)
„Ze starých útvarů nejoblíbenější druhy duševní zábavy jsou divadlo a varieté. Divadlo vždy cílí k jednostrannému dojmu celého večera, uchvátí po zdvižení opony diváka ať již tragicky, či šprýmovně a zesiluje tento první dojem, řešíc nadhozený problém do posledních důsledků. Nuže tato jednolitost, jednostrannost dojmů není vždy člověku vhod; touží občas po změně a pestrosti, po extremitách a protikladech. Z této touhy vyrůstá varieté, ale záhy vrací se v plochou virtuozitu vnější techniky, v hry svalů, lidské obratnosti i strojové všemohoucnosti, v efekty zdánlivých nemožností, a znovu odvrací se obecenstvo přesyceno tímto kultem mechanismu a hledá nový útvar, jenž by duchovně blížil se kvalitám divadla a přitom měl pestrost a zajímavost varieté.
Této snaze vychází vstříc kabaret a z toho hlediska jeví se nám kabaret co intimní, kulturní divadlo rozmanitostí, kterážto definice nejlépe shrnuje všechny ty různorodé složky, s nimiž si obecenstvo i odborníci u nás někdy nevěděli rady. Proto musí si teprve tvořiti u nás své podmínky, a je to útvar cizí – a proto nutno přelíti jeho formy, za hranicemi ustálené, do nového českého kadlubu, aby měl pro nás skutečně význam a hodnotu.“ (Eduard Bass)
Nakladatel: | KANT |
ISBN: | 9788074370809 |
Jazyk : | Čeština |
Počet stran: | 158 |
Zařazení: | 20. stol. • studie • texty • česká dramata • divadlo • kabarety |
Mohlo by se vám také líbit..
-
Udělej si svoji knihu
Zuzana Beňová; Petr Hladík; Barbara Bresslau
-
Dědečku, vyprávěj - Etiketa pro kluky...
Ladislav Špaček
-
Domácí zvířata – kniha se zvuky
-
Podívej se do vesmíru
Zuzana Beňová; Petr Hladík; Barbara Bresslau
-
Kouzelná třída
Zuzana Pospíšilová; Drahomír Trsťan
-
Jak věci fungují
Zuzana Beňová; Petr Hladík; Barbara Bresslau
-
Balet nás baví
Anna Novotná
-
Interaktivní angličtina pro předškolá...
-
Dějepis na dlani
Martina Komsová; Helena Kohoutková
-
Svět kolem nás - Mluvící knížka
Zuzana Beňová; Petr Hladík; Barbara Bresslau
-
Hádanky pro předškoláky od 3-4 let
Zuzana Beňová; Petr Hladík; Barbara Bresslau
-
Angličtina pro nejmenší
Marie Zahálková
-
Moravský kras
Petr Zajíček
-
Anna Zemánková
Anežka Šimková
-
Industria
Jirásek Václav
-
Heroes
Ivan Pinkava