Úloha osobností a institucí v rozvoji vzdělanosti v evropském kontextu
17
%
310 Kč 375 Kč
Expedice za 2 až 3 dny
Sleva až 70% u třetiny knih
Sborník příspěvků z mezinárodní konference Úloha osobností a institucí v rozvoji vzdělanosti v evropském kontextu (Prezentace školství a vzdělanosti), která proběhla na půdě Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v říjnu roku 2012 na počest 120. výročí založení Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského, zahrnuje texty autorů takřka z celé střední Evropy – z České republiky, Polska, Slovenska a Rakouska. Konference se zúčastnili filozofové, historici, pedagogové, pracovníci muzeí, knihoven a dalších vzdělávacích institucí. Cílem setkání bylo promyslet filozofická a pedagogická východiska evropské podoby vzdělanosti zejména v souvislosti s národní kulturou, jazykem, tradicí a potřebou porozumět lépe vlastní současnosti.
V tomto kontextu vyvstala „Evropa“ nikoli jako pojem geografický, nýbrž jako označení určitého duchovního společenství. Intence celku, jež je vlastní evropskému pojetí filozofie a vzdělanosti, je protikladem všem podobám partikularismu (tedy i národních kultur). V souvislosti s tím vyvstala řada otázek: Může pravé myšlení a pravá vzdělanost vyrůst bez hloubky tradice a zakotvení ve vlastní, národní kultuře, nebo se z ní rodí? Jaký je vztah jazyka a vzdělanosti, co lze a nelze v národním jazyce vyjádřit? Zda a jak ovlivňuje politika úroveň vzdělanosti? Z těchto hledisek (spolu s Komenským a jeho snahou o nápravu věcí lidských – filozofie, politiky, náboženství) promýšlíme podíl a přínos význačných osobností filozofického a pedagogického myšlení, které nesporně založily, formovaly a ovlivnily vzdělanost ve svých vlastních zemích a zároveň prolomily úzce regionální hranice vlastního národního myšlení směrem k celku (k Evropě). Pozornost, především ta dějinně pedagogická, směřuje k analýze institucí, jejichž činnost formuje a ovlivňuje tehdejší i budoucí pedagogický diskurz.
V tomto kontextu vyvstala „Evropa“ nikoli jako pojem geografický, nýbrž jako označení určitého duchovního společenství. Intence celku, jež je vlastní evropskému pojetí filozofie a vzdělanosti, je protikladem všem podobám partikularismu (tedy i národních kultur). V souvislosti s tím vyvstala řada otázek: Může pravé myšlení a pravá vzdělanost vyrůst bez hloubky tradice a zakotvení ve vlastní, národní kultuře, nebo se z ní rodí? Jaký je vztah jazyka a vzdělanosti, co lze a nelze v národním jazyce vyjádřit? Zda a jak ovlivňuje politika úroveň vzdělanosti? Z těchto hledisek (spolu s Komenským a jeho snahou o nápravu věcí lidských – filozofie, politiky, náboženství) promýšlíme podíl a přínos význačných osobností filozofického a pedagogického myšlení, které nesporně založily, formovaly a ovlivnily vzdělanost ve svých vlastních zemích a zároveň prolomily úzce regionální hranice vlastního národního myšlení směrem k celku (k Evropě). Pozornost, především ta dějinně pedagogická, směřuje k analýze institucí, jejichž činnost formuje a ovlivňuje tehdejší i budoucí pedagogický diskurz.
Autor: | Slawomir Sztobryn |
Nakladatel: | Karolinum |
ISBN: | 9788024622866 |
Jazyk : | Čeština |
Vazba: | brožovaná |
Počet stran: | 478 |
Zařazení: | výchova a vzdělávání • sborníky konferencí • pedagogové • podpora vzdělávání • vzdělávací instituce |
Mohlo by se vám také líbit..
-
Barokní architektura v Čechách
Petr Macek
-
Spravedlnost: Co je správné dělat
Michael Sandel
-
Psychologie osobnosti
Marie Vágnerová
-
Slovník biblické ikonografie
Jan Royt
-
Výmarská republika
Dagmar Moravcová
-
Dějiny antropologie
Jean Clottes
-
Prehistorie rodu Homo
Jean Clottes
-
Metuzalém - O stárnutí a stáří
Lucie Bankovská Motlová
-
Neklidná figura
Baborovská, Sandra
-
Japonská literatura 712-1868
Švarcová Zdenka
-
Žurnalistika a společnost
Denis McQuail
-
Obecná psychologie
Vágnerová, Marie
-
Příběhy (ne)obyčejných profesí
Miroslav Vaněk
-
Válečný chirurg
Václav Smrčka
-
Židovské tradice a zvyky
Pavla Damohorská
-
Volební právo cizinců v komunálních v...
Zuzana Machová