Za co vděčí Evropa Řekům
396 Kč
Expedice za 2 až 3 dny
Sleva až 70% u třetiny knih
Autorovým záměrem je připomenout skutečnost zakořenění naší evropské kultury v řecké antice všem, jimž není řecká kultura lhostejná jakožto součást naší identity. Lhostejné však nemůže být řecké dědictví Evropy ani nikomu, kdo to myslí vážně s úkolem reflektovaného ověření svého vlastního duchovního východiska. Ne všechno, co tvoří evropskou identitu, má řecké počátky. Ale bez těchto počátků by Evropa nebyla tím, čím dnes je.
Není zde oslovována žádná zvláštní obec filhellénů, humanistů či vzdělaných občanů – spíše se myslí na všechny Evropany, kteří se jako takoví cítí. Autor zde mluví jako Evropan k ostatním Evropanům v naději, že příspěvek z jeho oboru dojde stejné pozornosti jako příspěvek od ostatních disciplín, jež se zabývají pojmem „Evropa“. Hovoří spíše o obecných předpokladech a prvotních počátcích základních, typicky evropských postojů a hodnot než o jejich vývoji a zavedení. Kulturní pojem „Evropa“ chápe jako otevřenou, tolerantní, pluralistickou kulturu občanské společnosti, oproštěnou od absolutismu a státního náboženství, charakterizovanou historickým povědomím a orientací na vědu. Autor je dalek toho, aby byl hlasatelem určité ideologie. Antiku – a zejména řeckou antiku – nelze učinit poplatnou žádnému určitému společenskému řádu ani ideologii. Měla výrazný sklon k relativizaci svých vlastních hodnot a k (často přehnanému) oceňování kultur Východu. Novověká křesťanská kultura se teprve až v osvícenství naučila zpochybňovat samu sebe.
Autor také doufá, že na konci této knihy bude čtenáři jasné, že historická role a vliv řecké racionality a řecké vůle na politickou a intelektuální svobodu mohou vést k lepšímu pochopení dnešního střetu kultur.
Není zde oslovována žádná zvláštní obec filhellénů, humanistů či vzdělaných občanů – spíše se myslí na všechny Evropany, kteří se jako takoví cítí. Autor zde mluví jako Evropan k ostatním Evropanům v naději, že příspěvek z jeho oboru dojde stejné pozornosti jako příspěvek od ostatních disciplín, jež se zabývají pojmem „Evropa“. Hovoří spíše o obecných předpokladech a prvotních počátcích základních, typicky evropských postojů a hodnot než o jejich vývoji a zavedení. Kulturní pojem „Evropa“ chápe jako otevřenou, tolerantní, pluralistickou kulturu občanské společnosti, oproštěnou od absolutismu a státního náboženství, charakterizovanou historickým povědomím a orientací na vědu. Autor je dalek toho, aby byl hlasatelem určité ideologie. Antiku – a zejména řeckou antiku – nelze učinit poplatnou žádnému určitému společenskému řádu ani ideologii. Měla výrazný sklon k relativizaci svých vlastních hodnot a k (často přehnanému) oceňování kultur Východu. Novověká křesťanská kultura se teprve až v osvícenství naučila zpochybňovat samu sebe.
Autor také doufá, že na konci této knihy bude čtenáři jasné, že historická role a vliv řecké racionality a řecké vůle na politickou a intelektuální svobodu mohou vést k lepšímu pochopení dnešního střetu kultur.
Autor: | Thomas A. Szlezák |
Nakladatel: | Kosmas s.r.o.(HK) |
ISBN: | 9788072984961 |
Jazyk : | Čeština |
Vazba: | pevná |
Počet stran: | 304 |
Zařazení: | přednášky • civilizace • historiografie • řecká antická filozofie • kulturní vlivy (antické) • řecká antická literatura |
Mohlo by se vám také líbit..
-
Was Europa den Griechen verdankt
Thomas A. Szlezák
-
Platon
Thomas A. Szlezák
-
Počátky řeckého myšlení
Jean-Pierre Vernant
-
Co je antická filosofie?
Hadot Pierre
-
Platónův dialog Ión
Platón
-
Dějiny politického myšlení II/2
I. Müller
-
Etické vztahy v ekonomice
Josef Trojan
-
Povoláním filosof
Platón
-
Stromata IV.
Alexandrijský Kléméns
-
Etymologie XII
Isidor ze Sevilly
-
Křesťanství bez antijudaismu
Josef Smolík
-
Sofistés
Platón
-
Platónův dialog Hippias Větší
Jakub Jinek
-
Stromata V.
Alexandrijský Kléméns
-
Rozhovory k osmdesátým narozeninám
Martin Heidegger
-
Hestia a Hermés
Jean-Pierre Vernant