Americké avantgardní divadlo
13
%
209 Kč 239 Kč
Odesíláme do 3 až 5 dní
Sleva až 70% u třetiny knih
Kniha Arnolda Aronsona, profesora divadelních studií Columbia University v New Yorku, systematicky, kvalifikovaně a přitom velmi čtivě mapuje vývoj amerického alternativního divadla. Vrací se k jeho kořenům, výstižně charakterizuje široký kulturní, společenský i umělecký kontext jeho vzniku a zejména poučenými a kritickými analýzami seznamuje čtenáře s jeho nejvýznamnějšími osobnostmi, soubory a inscenacemi.
Aronson sleduje jak vnější podmínky rozvoje americké divadelní avantgardy, tak vlivy zakotvené uvnitř uměleckého vývoje, jako byly myšlenky a umělecké postupy Marcela Duchampa, Gertrude Steinové, Antonína Artauda či Johna Cage. Postupné zakořeňování těchto postupů sleduje autor na příkladě experimentů v Black Mountain College, happeningů (například Alana Kaprowa), či v díle Living Theatre. Aronson dále připomíná kolektivní duch 60. let, vznik a existenci Open Theatre, vznik rituálního divadla a postupného jeho přerodu do divadla performancí, jako je Schechnerova Performance Group, nebo Serbanovy divadelní experimenty v LaMaMa. Kniha zachycuje, jak se v 70. a 80. letech avantgardní hnutí dále štěpí, performance se individualizuje, od rituálu se na jedné straně vrací k estetizaci jako v dílech Roberta Wilsona, Richarda Foremana a Wooster Group, a dále k extrémním projevům tzv. body art na pomezí masochismu a sebepoškozování, i individuálním performancím zakotveným v autobiografické sféře performera (Spaulding Grey, Laurie Anderson).
Aronson sleduje jak vnější podmínky rozvoje americké divadelní avantgardy, tak vlivy zakotvené uvnitř uměleckého vývoje, jako byly myšlenky a umělecké postupy Marcela Duchampa, Gertrude Steinové, Antonína Artauda či Johna Cage. Postupné zakořeňování těchto postupů sleduje autor na příkladě experimentů v Black Mountain College, happeningů (například Alana Kaprowa), či v díle Living Theatre. Aronson dále připomíná kolektivní duch 60. let, vznik a existenci Open Theatre, vznik rituálního divadla a postupného jeho přerodu do divadla performancí, jako je Schechnerova Performance Group, nebo Serbanovy divadelní experimenty v LaMaMa. Kniha zachycuje, jak se v 70. a 80. letech avantgardní hnutí dále štěpí, performance se individualizuje, od rituálu se na jedné straně vrací k estetizaci jako v dílech Roberta Wilsona, Richarda Foremana a Wooster Group, a dále k extrémním projevům tzv. body art na pomezí masochismu a sebepoškozování, i individuálním performancím zakotveným v autobiografické sféře performera (Spaulding Grey, Laurie Anderson).
Autor: | Arnold Aronson |
Nakladatel: | Akademie múzických umění |
ISBN: | 9788073312190 |
Jazyk : | Čeština |
Vazba: | brožovaná |
Počet stran: | 207 |
Zařazení: | 20. stol. • studie • experimentální divadlo • divadelní avantgarda • americké drama |
Mohlo by se vám také líbit..
-
Exhibition on the stage
Arnold Aronson
-
Jan Calábek
Pavlína Vogelová
-
Psychologie hudby v profesionální hud...
Milan Holas
-
Komedianti na české scéně
Zuzana Pospíšilová
-
Divadelní kostým / Theatre Costume
Zbořil Jan
-
Alfréd Radok mezi filmem divadlem
Karel Tabery
-
The Dodals + DVD
Eva Strusková
-
Od operety k muzikálu
Pavel Maurer
-
Z šedé zóny
Jan Bernard
-
Hybneriáda aneb Červený a černý Boris
Eva Doležalová
-
Klauzury Filmové a televizní fakulty ...
Eva Doležalová
-
Mimesis a poiesis + CD
Eliška Vavříková
-
Orbis cirkus
Hanuš Jordan
-
Jak jsem je znal
Jaroslav Smolka
-
Živá hudba 4/2013
-
Dance, Gender, and Meanings