Ženy u oltáře. Nikdy?
14
%
171 Kč 199 Kč
Sleva až 70% u třetiny knih
Jaká je a jaká byla role žen v církvi? Dnes se ženy, protože nemohou být svěceny, ocitají mimo církevní hierarchii, která sestává pouze z vysvěcených osob. Ale bylo tomu tak vždy? Na tuto otázku hledá odpověď kniha Ženy u oltáře. Nikdy?
Autor zahrnuje do debaty umělecké předměty z období od třetího do šestého století, na kterých se objevuje nová ikonografie Matky Boží. Kolem roku 400 vznikají znázornění, na nichž má Marie maforium, těžký závoj vdaných žen a vdov. Na jiných zobrazeních zpod jejího pláště vystupuje štola. Na základě srovnání s dalšími díly i s dobovými texty lze dojít k závěru, že se z maforia a štoly stal liturgický oděv. Do nové ikonografie Matky Boží by se tak promítly atributy vysvěcených žen, které po krátkou dobu patřily do hierarchických struktur církve, a míněná znázornění Matky Boží by tak vyjadřovala, že tyto ženy byly pod Mariinou ochranou.
Společenská situace se však rychle měnila a během šestého století ženy podíl na moci v církvi ztratily. Jejich působení se omezilo na život v klášteře. Zobrazování Matky Boží se štolou a maforiem však přetrvalo a dnes se nabízí jako cenný dokument pro studium postavení žen v pozdně antické církvi. Z knihy vyplývá, že ženy – ať už byly nazývány jáhenky, kněžky či zasvěcené vdovy – měly v hierarchii pozdně antické církve své místo.
Autor zahrnuje do debaty umělecké předměty z období od třetího do šestého století, na kterých se objevuje nová ikonografie Matky Boží. Kolem roku 400 vznikají znázornění, na nichž má Marie maforium, těžký závoj vdaných žen a vdov. Na jiných zobrazeních zpod jejího pláště vystupuje štola. Na základě srovnání s dalšími díly i s dobovými texty lze dojít k závěru, že se z maforia a štoly stal liturgický oděv. Do nové ikonografie Matky Boží by se tak promítly atributy vysvěcených žen, které po krátkou dobu patřily do hierarchických struktur církve, a míněná znázornění Matky Boží by tak vyjadřovala, že tyto ženy byly pod Mariinou ochranou.
Společenská situace se však rychle měnila a během šestého století ženy podíl na moci v církvi ztratily. Jejich působení se omezilo na život v klášteře. Zobrazování Matky Boží se štolou a maforiem však přetrvalo a dnes se nabízí jako cenný dokument pro studium postavení žen v pozdně antické církvi. Z knihy vyplývá, že ženy – ať už byly nazývány jáhenky, kněžky či zasvěcené vdovy – měly v hierarchii pozdně antické církve své místo.
Autor: | Ivan Foletti |
Nakladatel: | Books & Pipes Publishing |
ISBN: | 9788074851759 |
Rok vydání: | 2019 |
Jazyk : | Čeština |
Vazba: | vázaná |
Počet stran: | 78 |
Mohlo by se vám také líbit..
-
Emoce v obraze od středověku po souča...
Ivan Foletti
-
Gesta v umění
Lenka Vrlíková
-
F. T. M. = Futurismus
Hloušková Kateřina
-
Jak uvařit demokracii
Petr Fiala
-
Hubert Ripka - Tragédie demokrata
Jiří Pernes
-
Já platím, já rozhoduji?
Petra Svačinová
-
Kariéra s paletou
Machalíková Pavla
-
Němci a jejich umění
Hans Belting
-
(M)univerzita
Petr Fiala
-
Vztahy v C dur
Věra Borská
-
Úřednické kabinety v Evropě
Miroslav Novák
-
Prostor v architektuře a brněnská ško...
Lenka Vrlíková