Kyberfotografie. Neprůzračné médium a technologický realismus
15
%
136 Kč 160 Kč
Odesíláme do 3 až 5 dní
Sleva až 70% u třetiny knih
Kolektivní monografie Michaely Fišerové a Martina Charváta zaměřuje pozornost na problematiku „kyberfotografie“ z hlediska proponovaného současnou mediální filosofií, Foucaultovou genealogií a Derridovou dekonstrukcí. Autoři analyzují změnu dispozitivu, k níž došlo v kontextu nastupujících digitálních technologií v 21. století. Společným bodem jejich dvou kapitol je srovnání a odlišení analogové fotografie, digitální fotografie a kyberfotografie. Autoři zavádějí pojem „kyberfotografie“, jímž rozumí digitální fotografii, která je automaticky pořízena a retušována softwerem „chytrého telefonu“: hybridního zařízení kombinujícího funkce digitální kamery a mobilního telefonu s přístupem na internet. První kapitola pojednává o debatě týkající se vztahu mezi fotografií a „realitou“. Jak ukazuje Martin Charvát, v teoretické diskuzi o analogové i digitální fotografii se konstantně objevuje fantazma o existenci nezávislé „objektivní reality“, kterou může fotoaparát zachytit a reprezentovat. V „éře“ kyberfotografie je něco takového nemožné: kyberfotografie zavádí radikální změnu do vztahu mezi médiem a realitou, jako i mezi člověkem a technologickým zařízením. Člověk se stává pouhým operatérem svého zařízení, jak by řekl Vilém Flusser. Druhá kapitola zaměřuje pozornost na tradiční sociální praxi retuše fotografie, jejíž posláním bylo „opakovaně se dotknout“, tudíž modifikovat původně „autentický“, „nedotčený“ otisk světla. Na základě inspirace Derridovou filosofií Michaela Fišerová uvádí svou úvahu dekonstrukcí metafyzického očekávání „autentičnosti“ od analogové i digitální fotografické technologie. Dále, aby vysvětlila nové diskurzivní přijetí retušérské praxe, Fišerová chápe kyberfotografii jako nový typ dispozitivu ve Foucaultově smyslu technologie moci, která umožňuje použití předprogramovaných nastavení možností modifikace otisku světla, které jsou již přítomny v softwaru fotoaparátu. Autorka dospívá k závěru, že digitální dispozitiv kyberfotografie zavádí historicky nový „technologický realismus“ umožňující normativně retušovat otisk světla a diskurzivně rezignovat na metafyzické očekávání jeho autentičnosti.
Autor: | Martin Charvát |
Nakladatel: | Togga |
ISBN: | 9788074761713 |
Rok vydání: | 2020 |
Jazyk : | Čeština |
Vazba: | brožovaná/paperback |
Počet stran: | 122 |
Mohlo by se vám také líbit..
-
Foucault a Deleuze: O těle, experimen...
Martin Charvát
-
O nových médiích, modularitě a simulaci
Martin Charvát
-
True Detective: Svět, ve kterém se ni...
Martin Charvát
-
Zázračné křížení: Karel Teige a Vítěz...
Martin Charvát
-
Časovost a smrtelnost II.
-
Krabička poslední záchrany pro nezisk...
Petr Vrzáček
-
Kunst-lehre: Nauka umění
Paul Klee
-
Cesty k neskrytosti
Ladislav Benyovszky
-
Narace a (živá) realita
Juraj Šuch
-
Legenda o sv. Vintířovi
Petr Kubín
-
Hořkosladká medovina
Bohunka Nováková
-
O Červené Karkulce, která tancovala s...
Šuk Oleg
-
Progresivní rock
Jan Blüml
-
Dekonstrukce podpisu. Jacques Derrida...
Michaela Fišerová
-
Ztraceni v kaňonech a na rančích
Jiří Marek
-
Kapitoly z dějin českého myšlení o mé...
Jan Jirák