Sedna aneb Láska k životu
12
%
318 Kč 360 Kč
Sleva až 70% u třetiny knih
Hans Peter Duerr, etnolog a historik kultury,
působící v současné době jako profesor v Brémách, prochází ve své
knize různými prehistorickými a novodobými kulturními primitivními
kulturami a zabývá se otázkou vztahu člověka ke světu.
Sedna je eskymácká bohyně, ke které se šaman vypravuje pro
zvěř v dobách nouze. Jeho sestup do Sedniny říše provází rituál,
při němž muži volně souloží se ženami, aby Matku všeho živého
potěšili a povzbudili k vydání zvěře.
Duerr čtenáře seznamuje s podobnými tradicemi u nejrůznějších
lovecko-sběračských národů po celém světě a ukazuje, že tyto obřady
(např. Sluneční tanec u prérijních Indiánů) sice byly výrazem úsilí
do přírody zasáhnout, zároveň ale nevnucovaly nic, na co by nebyla
sama připravena. Šlo zde spíše o paradigmatické jednání, které mělo
člověka i přírodu obrodit a přivést do kontaktu s kořeny života.
Regenerační obřady, provázené často obřady sexuálního rázu,
sledujeme potom ještě u prvních zemědělců a setkáváme se s jejich
pozvolným zánikem ve světě, ve kterém Velkou bohyni vystřídala
solární božstva.
Kniha se člení do tří oddílů.
V prvním se seznamujeme s rituály regenerace u lovců a
sběračů. Duerr se s tématem vypořádal v imponující šíři. Vedle
témat etnologických (např. Chata Nového života, Stará žena pod
vodopádem a Žlutovlasá panna, Matka mrožů) se zaměřil i na aktuální
otázky z prehistorie (V břichu země, Šaman a zvířecí žena, Venuše
doby ledové). Vzhledem k tomu, že obecná etnologie či kulturní
antropologie je u nás pořád ještě popelkou, jsou mnohá zde
pojednávaná témata - např. spojitost lovecké magie s obřady
regenerace - českému čtenáři předložena vůbec poprvé.
V druhém díle začíná u Velké bohyně prvních maloasijských
měst (Leopardí žena a supí samice) a zabývá se jejími proměnami v
raných civilizacích Blízkého východu a v Egyptě (Býk své matky,
Roztrhání milence). Bohyně klasických antických kultur jsou
pojednávány v kapitolách Roztrhání milence, Paní labyrintu,
Persefonin klín.
Poslední oddíl nese titul Pokusy o útěk a zabývá se otázkou,
proč dnes požívají takové popularity myšlenkové směry, kterým je
společná touha utéct ze světa a chmurná vize lidského údělu
(Veškerý život je utrpení), a které v protikladu ke dříve
pojednaným kulturním vzorům nechovají nejmenší péči o udržení
života. V této poloze se kniha zabývá také vztahem ke smrti (když
už je jejím podtitulem Láska k životu) v různých kulturách.
Duerrova kniha je důležitým příspěvkem k rozvoji české
kulturní antropologie s přímým pozitivním dopadem do dalších oborů
jako jsou prehistorie, etnologie, historie, religionistika,
filosofie a kulturní historie vůbec.
Hans Peter Duerr, etnolog a historik kultury,
působící v současné době jako profesor v Brémách, prochází ve své
knize různými prehistorickými a novodobými kulturními primitivními
kulturami a zabývá se otázkou vztahu člověka ke světu.
Sedna je eskymácká bohyně, ke které se šaman vypravuje pro
zvěř v dobách nouze. Jeho sestup do Sedniny říše provází rituál,
při němž muži volně souloží se ženami, aby Matku všeho živého
potěšili a povzbudili k vydání zvěře.
Duerr čtenáře seznamuje s podobnými tradicemi u nejrůznějších
lovecko-sběračských národů po celém světě a ukazuje, že tyto obřady
(např. Sluneční tanec u prérijních Indiánů) sice byly výrazem úsilí
do přírody zasáhnout, zároveň ale nevnucovaly nic, na co by nebyla
sama připravena. Šlo zde spíše o paradigmatické jednání, které mělo
člověka i přírodu obrodit a přivést do kontaktu s kořeny života.
Regenerační obřady, provázené často obřady sexuálního rázu,
sledujeme potom ještě u prvních zemědělců a setkáváme se s jejich
pozvolným zánikem ve světě, ve kterém Velkou bohyni vystřídala
solární božstva.
Kniha se člení do tří oddílů.
V prvním se seznamujeme s rituály regenerace u lovců a
sběračů. Duerr se s tématem vypořádal v imponující šíři. Vedle
témat etnologických (např. Chata Nového života, Stará žena pod
vodopádem a Žlutovlasá panna, Matka mrožů) se zaměřil i na aktuální
otázky z prehistorie (V břichu země, Šaman a zvířecí žena, Venuše
doby ledové). Vzhledem k tomu, že obecná etnologie či kulturní
antropologie je u nás pořád ještě popelkou, jsou mnohá zde
pojednávaná témata - např. spojitost lovecké magie s obřady
regenerace - českému čtenáři předložena vůbec poprvé.
V druhém díle začíná u Velké bohyně prvních maloasijských
měst (Leopardí žena a supí samice) a zabývá se jejími proměnami v
raných civilizacích Blízkého východu a v Egyptě (Býk své matky,
Roztrhání milence). Bohyně klasických antických kultur jsou
pojednávány v kapitolách Roztrhání milence, Paní labyrintu,
Persefonin klín.
Poslední oddíl nese titul Pokusy o útěk a zabývá se otázkou,
proč dnes požívají takové popularity myšlenkové směry, kterým je
společná touha utéct ze světa a chmurná vize lidského údělu
(Veškerý život je utrpení), a které v protikladu ke dříve
pojednaným kulturním vzorům nechovají nejmenší péči o udržení
života. V této poloze se kniha zabývá také vztahem ke smrti (když
už je jejím podtitulem Láska k životu) v různých kulturách.
Duerrova kniha je důležitým příspěvkem k rozvoji české
kulturní antropologie s přímým pozitivním dopadem do dalších oborů
jako jsou prehistorie, etnologie, historie, religionistika,
filosofie a kulturní historie vůbec.
Hans Peter Duerr, etnolog a historik kultury,
působící v současné době jako profesor v Brémách, prochází ve své
knize různými prehistorickými a novodobými kulturními primitivními
kulturami a zabývá se otázkou vztahu člověka ke světu.
Sedna je eskymácká bohyně, ke které se šaman vypravuje pro
zvěř v dobách nouze. Jeho sestup do Sedniny říše provází rituál,
při němž muži volně souloží se ženami, aby Matku všeho živého
potěšili a povzbudili k vydání zvěře.
Duerr čtenáře seznamuje s podobnými tradicemi u nejrůznějších
lovecko-sběračských národů po celém světě a ukazuje, že tyto obřady
(např. Sluneční tanec u prérijních Indiánů) sice byly výrazem úsilí
do přírody zasáhnout, zároveň ale nevnucovaly nic, na co by nebyla
sama připravena. Šlo zde spíše o paradigmatické jednání, které mělo
člověka i přírodu obrodit a přivést do kontaktu s kořeny života.
Regenerační obřady, provázené často obřady sexuálního rázu,
sledujeme potom ještě u prvních zemědělců a setkáváme se s jejich
pozvolným zánikem ve světě, ve kterém Velkou bohyni vystřídala
solární božstva.
Kniha se člení do tří oddílů.
V prvním se seznamujeme s rituály regenerace u lovců a
sběračů. Duerr se s tématem vypořádal v imponující šíři. Vedle
témat etnologických (např. Chata Nového života, Stará žena pod
vodopádem a Žlutovlasá panna, Matka mrožů) se zaměřil i na aktuální
otázky z prehistorie (V břichu země, Šaman a zvířecí žena, Venuše
doby ledové). Vzhledem k tomu, že obecná etnologie či kulturní
antropologie je u nás pořád ještě popelkou, jsou mnohá zde
pojednávaná témata - např. spojitost lovecké magie s obřady
regenerace - českému čtenáři předložena vůbec poprvé.
V druhém díle začíná u Velké bohyně prvních maloasijských
měst (Leopardí žena a supí samice) a zabývá se jejími proměnami v
raných civilizacích Blízkého východu a v Egyptě (Býk své matky,
Roztrhání milence). Bohyně klasických antických kultur jsou
pojednávány v kapitolách Roztrhání milence, Paní labyrintu,
Persefonin klín.
Poslední oddíl nese titul Pokusy o útěk a zabývá se otázkou,
proč dnes požívají takové popularity myšlenkové směry, kterým je
společná touha utéct ze světa a chmurná vize lidského údělu
(Veškerý život je utrpení), a které v protikladu ke dříve
pojednaným kulturním vzorům nechovají nejmenší péči o udržení
života. V této poloze se kniha zabývá také vztahem ke smrti (když
už je jejím podtitulem Láska k životu) v různých kulturách.
Duerrova kniha je důležitým příspěvkem k rozvoji české
kulturní antropologie s přímým pozitivním dopadem do dalších oborů
jako jsou prehistorie, etnologie, historie, religionistika,
filosofie a kulturní historie vůbec.
Hans Peter Duerr, etnolog a historik kultury,
působící v současné době jako profesor v Brémách, prochází ve své
knize různými prehistorickými a novodobými kulturními primitivními
kulturami a zabývá se otázkou vztahu člověka ke světu.
Sedna je eskymácká bohyně, ke které se šaman vypravuje pro
zvěř v dobách nouze. Jeho sestup do Sedniny říše provází rituál,
při němž muži volně souloží se ženami, aby Matku všeho živého
potěšili a povzbudili k vydání zvěře.
Duerr čtenáře seznamuje s podobnými tradicemi u nejrůznějších
lovecko-sběračských národů po celém světě a ukazuje, že tyto obřady
(např. Sluneční tanec u prérijních Indiánů) sice byly výrazem úsilí
do přírody zasáhnout, zároveň ale nevnucovaly nic, na co by nebyla
sama připravena. Šlo zde spíše o paradigmatické jednání, které mělo
člověka i přírodu obrodit a přivést do kontaktu s kořeny života.
Regenerační obřady, provázené často obřady sexuálního rázu,
sledujeme potom ještě u prvních zemědělců a setkáváme se s jejich
pozvolným zánikem ve světě, ve kterém Velkou bohyni vystřídala
solární božstva.
Kniha se člení do tří oddílů.
V prvním se seznamujeme s rituály regenerace u lovců a
sběračů. Duerr se s tématem vypořádal v imponující šíři. Vedle
témat etnologických (např. Chata Nového života, Stará žena pod
vodopádem a Žlutovlasá panna, Matka mrožů) se zaměřil i na aktuální
otázky z prehistorie (V břichu země, Šaman a zvířecí žena, Venuše
doby ledové). Vzhledem k tomu, že obecná etnologie či kulturní
antropologie je u nás pořád ještě popelkou, jsou mnohá zde
pojednávaná témata - např. spojitost lovecké magie s obřady
regenerace - českému čtenáři předložena vůbec poprvé.
V druhém díle začíná u Velké bohyně prvních maloasijských
měst (Leopardí žena a supí samice) a zabývá se jejími proměnami v
raných civilizacích Blízkého východu a v Egyptě (Býk své matky,
Roztrhání milence). Bohyně klasických antických kultur jsou
pojednávány v kapitolách Roztrhání milence, Paní labyrintu,
Persefonin klín.
Poslední oddíl nese titul Pokusy o útěk a zabývá se otázkou,
proč dnes požívají takové popularity myšlenkové směry, kterým je
společná touha utéct ze světa a chmurná vize lidského údělu
(Veškerý život je utrpení), a které v protikladu ke dříve
pojednaným kulturním vzorům nechovají nejmenší péči o udržení
života. V této poloze se kniha zabývá také vztahem ke smrti (když
už je jejím podtitulem Láska k životu) v různých kulturách.
Duerrova kniha je důležitým příspěvkem k rozvoji české
kulturní antropologie s přímým pozitivním dopadem do dalších oborů
jako jsou prehistorie, etnologie, historie, religionistika,
filosofie a kulturní historie vůbec.
Hans Peter Duerr, etnolog a historik kultury,
působící v současné době jako profesor v Brémách, prochází ve své
knize různými prehistorickými a novodobými kulturními primitivními
kulturami a zabývá se otázkou vztahu člověka ke světu.
Sedna je eskymácká bohyně, ke které se šaman vypravuje pro
zvěř v dobách nouze. Jeho sestup do Sedniny říše provází rituál,
při němž muži volně souloží se ženami, aby Matku všeho živého
potěšili a povzbudili k vydání zvěře.
Duerr čtenáře seznamuje s podobnými tradicemi u nejrůznějších
lovecko-sběračských národů po celém světě a ukazuje, že tyto obřady
(např. Sluneční tanec u prérijních Indiánů) sice byly výrazem úsilí
do přírody zasáhnout, zároveň ale nevnucovaly nic, na co by nebyla
sama připravena. Šlo zde spíše o paradigmatické jednání, které mělo
člověka i přírodu obrodit a přivést do kontaktu s kořeny života.
Regenerační obřady, provázené často obřady sexuálního rázu,
sledujeme potom ještě u prvních zemědělců a setkáváme se s jejich
pozvolným zánikem ve světě, ve kterém Velkou bohyni vystřídala
solární božstva.
Kniha se člení do tří oddílů.
V prvním se seznamujeme s rituály regenerace u lovců a
sběračů. Duerr se s tématem vypořádal v imponující šíři. Vedle
témat etnologických (např. Chata Nového života, Stará žena pod
vodopádem a Žlutovlasá panna, Matka mrožů) se zaměřil i na aktuální
otázky z prehistorie (V břichu země, Šaman a zvířecí žena, Venuše
doby ledové). Vzhledem k tomu, že obecná etnologie či kulturní
antropologie je u nás pořád ještě popelkou, jsou mnohá zde
pojednávaná témata - např. spojitost lovecké magie s obřady
regenerace - českému čtenáři předložena vůbec poprvé.
V druhém díle začíná u Velké bohyně prvních maloasijských
měst (Leopardí žena a supí samice) a zabývá se jejími proměnami v
raných civilizacích Blízkého východu a v Egyptě (Býk své matky,
Roztrhání milence). Bohyně klasických antických kultur jsou
pojednávány v kapitolách Roztrhání milence, Paní labyrintu,
Persefonin klín.
Poslední oddíl nese titul Pokusy o útěk a zabývá se otázkou,
proč dnes požívají takové popularity myšlenkové směry, kterým je
společná touha utéct ze světa a chmurná vize lidského údělu
(Veškerý život je utrpení), a které v protikladu ke dříve
pojednaným kulturním vzorům nechovají nejmenší péči o udržení
života. V této poloze se kniha zabývá také vztahem ke smrti (když
už je jejím podtitulem Láska k životu) v různých kulturách.
Duerrova kniha je důležitým příspěvkem k rozvoji české
kulturní antropologie s přímým pozitivním dopadem do dalších oborů
jako jsou prehistorie, etnologie, historie, religionistika,
filosofie a kulturní historie vůbec.
Hans Peter Duerr, etnolog a historik kultury,
působící v současné době jako profesor v Brémách, prochází ve své
knize různými prehistorickými a novodobými kulturními primitivními
kulturami a zabývá se otázkou vztahu člověka ke světu.
Sedna je eskymácká bohyně, ke které se šaman vypravuje pro
zvěř v dobách nouze. Jeho sestup do Sedniny říše provází rituál,
při němž muži volně souloží se ženami, aby Matku všeho živého
potěšili a povzbudili k vydání zvěře.
Duerr čtenáře seznamuje s podobnými tradicemi u nejrůznějších
lovecko-sběračských národů po celém světě a ukazuje, že tyto obřady
(např. Sluneční tanec u prérijních Indiánů) sice byly výrazem úsilí
do přírody zasáhnout, zároveň ale nevnucovaly nic, na co by nebyla
sama připravena. Šlo zde spíše o paradigmatické jednání, které mělo
člověka i přírodu obrodit a přivést do kontaktu s kořeny života.
Regenerační obřady, provázené často obřady sexuálního rázu,
sledujeme potom ještě u prvních zemědělců a setkáváme se s jejich
pozvolným zánikem ve světě, ve kterém Velkou bohyni vystřídala
solární božstva.
Kniha se člení do tří oddílů.
V prvním se seznamujeme s rituály regenerace u lovců a
sběračů. Duerr se s tématem vypořádal v imponující šíři. Vedle
témat etnologických (např. Chata Nového života, Stará žena pod
vodopádem a Žlutovlasá panna, Matka mrožů) se zaměřil i na aktuální
otázky z prehistorie (V břichu země, Šaman a zvířecí žena, Venuše
doby ledové). Vzhledem k tomu, že obecná etnologie či kulturní
antropologie je u nás pořád ještě popelkou, jsou mnohá zde
pojednávaná témata - např. spojitost lovecké magie s obřady
regenerace - českému čtenáři předložena vůbec poprvé.
V druhém díle začíná u Velké bohyně prvních maloasijských
měst (Leopardí žena a supí samice) a zabývá se jejími proměnami v
raných civilizacích Blízkého východu a v Egyptě (Býk své matky,
Roztrhání milence). Bohyně klasických antických kultur jsou
pojednávány v kapitolách Roztrhání milence, Paní labyrintu,
Persefonin klín.
Poslední oddíl nese titul Pokusy o útěk a zabývá se otázkou,
proč dnes požívají takové popularity myšlenkové směry, kterým je
společná touha utéct ze světa a chmurná vize lidského údělu
(Veškerý život je utrpení), a které v protikladu ke dříve
pojednaným kulturním vzorům nechovají nejmenší péči o udržení
života. V této poloze se kniha zabývá také vztahem ke smrti (když
už je jejím podtitulem Láska k životu) v různých kulturách.
Duerrova kniha je důležitým příspěvkem k rozvoji české
kulturní antropologie s přímým pozitivním dopadem do dalších oborů
jako jsou prehistorie, etnologie, historie, religionistika,
filosofie a kulturní historie vůbec.
Hans Peter Duerr, etnolog a historik kultury,
působící v současné době jako profesor v Brémách, prochází ve své
knize různými prehistorickými a novodobými kulturními primitivními
kulturami a zabývá se otázkou vztahu člověka ke světu.
Sedna je eskymácká bohyně, ke které se šaman vypravuje pro
zvěř v dobách nouze. Jeho sestup do Sedniny říše provází rituál,
při němž muži volně souloží se ženami, aby Matku všeho živého
potěšili a povzbudili k vydání zvěře.
Duerr čtenáře seznamuje s podobnými tradicemi u nejrůznějších
lovecko-sběračských národů po celém světě a ukazuje, že tyto obřady
(např. Sluneční tanec u prérijních Indiánů) sice byly výrazem úsilí
do přírody zasáhnout, zároveň ale nevnucovaly nic, na co by nebyla
sama připravena. Šlo zde spíše o paradigmatické jednání, které mělo
člověka i přírodu obrodit a přivést do kontaktu s kořeny života.
Regenerační obřady, provázené často obřady sexuálního rázu,
sledujeme potom ještě u prvních zemědělců a setkáváme se s jejich
pozvolným zánikem ve světě, ve kterém Velkou bohyni vystřídala
solární božstva.
Kniha se člení do tří oddílů.
V prvním se seznamujeme s rituály regenerace u lovců a
sběračů. Duerr se s tématem vypořádal v imponující šíři. Vedle
témat etnologických (např. Chata Nového života, Stará žena pod
vodopádem a Žlutovlasá panna, Matka mrožů) se zaměřil i na aktuální
otázky z prehistorie (V břichu země, Šaman a zvířecí žena, Venuše
doby ledové). Vzhledem k tomu, že obecná etnologie či kulturní
antropologie je u nás pořád ještě popelkou, jsou mnohá zde
pojednávaná témata - např. spojitost lovecké magie s obřady
regenerace - českému čtenáři předložena vůbec poprvé.
V druhém díle začíná u Velké bohyně prvních maloasijských
měst (Leopardí žena a supí samice) a zabývá se jejími proměnami v
raných civilizacích Blízkého východu a v Egyptě (Býk své matky,
Roztrhání milence). Bohyně klasických antických kultur jsou
pojednávány v kapitolách Roztrhání milence, Paní labyrintu,
Persefonin klín.
Poslední oddíl nese titul Pokusy o útěk a zabývá se otázkou,
proč dnes požívají takové popularity myšlenkové směry, kterým je
společná touha utéct ze světa a chmurná vize lidského údělu
(Veškerý život je utrpení), a které v protikladu ke dříve
pojednaným kulturním vzorům nechovají nejmenší péči o udržení
života. V této poloze se kniha zabývá také vztahem ke smrti (když
už je jejím podtitulem Láska k životu) v různých kulturách.
Duerrova kniha je důležitým příspěvkem k rozvoji české
kulturní antropologie s přímým pozitivním dopadem do dalších oborů
jako jsou prehistorie, etnologie, historie, religionistika,
filosofie a kulturní historie vůbec.
Hans Peter Duerr, etnolog a historik kultury,
působící v současné době jako profesor v Brémách, prochází ve své
knize různými prehistorickými a novodobými kulturními primitivními
kulturami a zabývá se otázkou vztahu člověka ke světu.
Sedna je eskymácká bohyně, ke které se šaman vypravuje pro
zvěř v dobách nouze. Jeho sestup do Sedniny říše provází rituál,
při němž muži volně souloží se ženami, aby Matku všeho živého
potěšili a povzbudili k vydání zvěře.
Duerr čtenáře seznamuje s podobnými tradicemi u nejrůznějších
lovecko-sběračských národů po celém světě a ukazuje, že tyto obřady
(např. Sluneční tanec u prérijních Indiánů) sice byly výrazem úsilí
do přírody zasáhnout, zároveň ale nevnucovaly nic, na co by nebyla
sama připravena. Šlo zde spíše o paradigmatické jednání, které mělo
člověka i přírodu obrodit a přivést do kontaktu s kořeny života.
Regenerační obřady, provázené často obřady sexuálního rázu,
sledujeme potom ještě u prvních zemědělců a setkáváme se s jejich
pozvolným zánikem ve světě, ve kterém Velkou bohyni vystřídala
solární božstva.
Kniha se člení do tří oddílů.
V prvním se seznamujeme s rituály regenerace u lovců a
sběračů. Duerr se s tématem vypořádal v imponující šíři. Vedle
témat etnologických (např. Chata Nového života, Stará žena pod
vodopádem a Žlutovlasá panna, Matka mrožů) se zaměřil i na aktuální
otázky z prehistorie (V břichu země, Šaman a zvířecí žena, Venuše
doby ledové). Vzhledem k tomu, že obecná etnologie či kulturní
antropologie je u nás pořád ještě popelkou, jsou mnohá zde
pojednávaná témata - např. spojitost lovecké magie s obřady
regenerace - českému čtenáři předložena vůbec poprvé.
V druhém díle začíná u Velké bohyně prvních maloasijských
měst (Leopardí žena a supí samice) a zabývá se jejími proměnami v
raných civilizacích Blízkého východu a v Egyptě (Býk své matky,
Roztrhání milence). Bohyně klasických antických kultur jsou
pojednávány v kapitolách Roztrhání milence, Paní labyrintu,
Persefonin klín.
Poslední oddíl nese titul Pokusy o útěk a zabývá se otázkou,
proč dnes požívají takové popularity myšlenkové směry, kterým je
společná touha utéct ze světa a chmurná vize lidského údělu
(Veškerý život je utrpení), a které v protikladu ke dříve
pojednaným kulturním vzorům nechovají nejmenší péči o udržení
života. V této poloze se kniha zabývá také vztahem ke smrti (když
už je jejím podtitulem Láska k životu) v různých kulturách.
Duerrova kniha je důležitým příspěvkem k rozvoji české
kulturní antropologie s přímým pozitivním dopadem do dalších oborů
jako jsou prehistorie, etnologie, historie, religionistika,
filosofie a kulturní historie vůbec.
Hans Peter Duerr, etnolog a historik kultury,
působící v současné době jako profesor v Brémách, prochází ve své
knize různými prehistorickými a novodobými kulturními primitivními
kulturami a zabývá se otázkou vztahu člověka ke světu.
Sedna je eskymácká bohyně, ke které se šaman vypravuje pro
zvěř v dobách nouze. Jeho sestup do Sedniny říše provází rituál,
při němž muži volně souloží se ženami, aby Matku všeho živého
potěšili a povzbudili k vydání zvěře.
Duerr čtenáře seznamuje s podobnými tradicemi u nejrůznějších
lovecko-sběračských národů po celém světě a ukazuje, že tyto obřady
(např. Sluneční tanec u prérijních Indiánů) sice byly výrazem úsilí
do přírody zasáhnout, zároveň ale nevnucovaly nic, na co by nebyla
sama připravena. Šlo zde spíše o paradigmatické jednání, které mělo
člověka i přírodu obrodit a přivést do kontaktu s kořeny života.
Regenerační obřady, provázené často obřady sexuálního rázu,
sledujeme potom ještě u prvních zemědělců a setkáváme se s jejich
pozvolným zánikem ve světě, ve kterém Velkou bohyni vystřídala
solární božstva.
Kniha se člení do tří oddílů.
V prvním se seznamujeme s rituály regenerace u lovců a
sběračů. Duerr se s tématem vypořádal v imponující šíři. Vedle
témat etnologických (např. Chata Nového života, Stará žena pod
vodopádem a Žlutovlasá panna, Matka mrožů) se zaměřil i na aktuální
otázky z prehistorie (V břichu země, Šaman a zvířecí žena, Venuše
doby ledové). Vzhledem k tomu, že obecná etnologie či kulturní
antropologie je u nás pořád ještě popelkou, jsou mnohá zde
pojednávaná témata - např. spojitost lovecké magie s obřady
regenerace - českému čtenáři předložena vůbec poprvé.
V druhém díle začíná u Velké bohyně prvních maloasijských
měst (Leopardí žena a supí samice) a zabývá se jejími proměnami v
raných civilizacích Blízkého východu a v Egyptě (Býk své matky,
Roztrhání milence). Bohyně klasických antických kultur jsou
pojednávány v kapitolách Roztrhání milence, Paní labyrintu,
Persefonin klín.
Poslední oddíl nese titul Pokusy o útěk a zabývá se otázkou,
proč dnes požívají takové popularity myšlenkové směry, kterým je
společná touha utéct ze světa a chmurná vize lidského údělu
(Veškerý život je utrpení), a které v protikladu ke dříve
pojednaným kulturním vzorům nechovají nejmenší péči o udržení
života. V této poloze se kniha zabývá také vztahem ke smrti (když
už je jejím podtitulem Láska k životu) v různých kulturách.
Duerrova kniha je důležitým příspěvkem k rozvoji české
kulturní antropologie s přímým pozitivním dopadem do dalších oborů
jako jsou prehistorie, etnologie, historie, religionistika,
filosofie a kulturní historie vůbec.
Rok vydání: | 1997 |
Jazyk : | Čeština |
Vazba: | brožovaná |
Počet stran: | 416 |
Zařazení: | studie • šamanismus • rituály a obřady • náboženský kult • Velká matka (bohyně) |
Mohlo by se vám také líbit..
-
Základy psychologie,sociologie
Ilona Gillernová
-
Pro příštích sedm generací
Carol Schaefer
-
Jak se dostat na vysokou Sociologie
Lenka Hlavicová
-
Veřejné mínění
Walter Lippmann
-
Pěstounská péče
Pazlarová, Hana
-
Most - Gestaltterapie, dialog mezi ku...
Levine Bar-Yoseph Talia
-
Čaroděj z horní Amazonie
Bruce F. Lamb
-
Národopisné materiály v českých kultu...
E. Malacka
-
Decivilizace
Mirek Vodrážka
-
Češi, občanská společnost a evropské ...
Muller Karel B.
-
Sexualita a sexuální identita
Fafejta, Martin
-
Scénické tradice Latinské Ameriky
Stanislav Slavický
-
Záhadná jízda králů
Jiří Jilík
-
Základy interkulturního soužití
Dana Moree
-
Ústava Země A constitution for the ea...
Josef Šmajs
-
Antonín Václavík (1891–1959) a evrops...